Cilj je ukinuti nepoštenu tržišnu dominaciju tehnoloških divova

Kako bi spasila medijski sektor Australija će natjerati Facebook i Google da plate njihov sadržaj

Australija će prisiliti Facebook i Google da plate sadržaj koji kreiraju tradicionalne medijske kompanije u potezu koji ima za cilj ukinuti nepoštenu tržišnu dominaciju tehnoloških divova na uštrb medijskog sektora koji ne dobiva dovoljan dio prihoda od oglašavanja, piše Euractiv. 

Vladina odluka dolazi kao odgovor na sve dublju krizu u svjetskoj medijskoj industriji jer je pad oglašavanja uslijed pandemije koronavirusa prisilio na desetine izdavača da smanje troškove, a neke i da prestanu izlaziti.

Google i Facebook suočavaju se sa sličnim pritiskom tijela za zaštitu tržišnog natjecanja i u Europskoj uniji. EU regulativa o autorskim pravima želi onemogućiti korištenje i komercijalizaciju sadržaja novinskih izdavača u on-line distribuciji bez dopuštenja i plaćanja primjerene naknade.

U Francuskoj su vlasti ovog mjeseca poručile dvjema globalnim digitalnim platformama da krenu pregovarati ‘s izdavačima i novinskim agencijama o plaćanju naknade za ponovnu upotrebu njihovog zaštićenog sadržaja’. Francuska već odavno vodi politiku da se digitalni divovi GAFA (akronim Google, Apple, Facebook i Amazon) moraju prilagoditi francuskim zakonima, a ne obrnuto jer, kako je tvrdio i sam predsjednik Emmanuel Macron, tehnološki divovi moraju platiti ‘autorska prava medijima’ kao i sve druge firme.

Glavni tajnik australskog parlamenta Josh Frydenberg, rekao je u ponedjeljak da će australska Komisija za zaštitu tržišnog natjecanja i potrošača (ACCC) izraditi obavezni režim podjele prihoda između američkih tehnoloških kompanija i lokalnih medijskih grupa, s nastojanjima da se postigne dobrovoljni sporazum.

– Vrlo smo svjesni izazova i složenosti osiguranja obveznog plaćanja. Mnoge su druge države to pokušale učiniti bez velikog uspjeha. Mislim da možemo biti vodeći u svijetu – rekao je Frydenbergg za Australian Broadcasting.

Također je izjavio da se vladina politika za promicanje konkurencije, jačanje zaštite potrošača i podržavanje održivog medijskog krajolika mora ubrzati zbog sve jačeg pritiska na medijski sektor u zemlji. Novi kodeks pokrivat će ‘dijeljenje podataka, rangiranje i prikazivanje vijesti te naplaćivanje i podjelu prihoda ostvarenih od vijesti’, rekao je.

Australsko regulatorno tijelo za konkurenciju dovršilo je jednu od najopsežnijih svjetskih istraga na digitalnim medijskim platformama prošle godine preporučivši niz strožih propisa među kojima se nalazi onaj koji Facebooku i Googleu nalaže da podjele prihod od oglašavanja koji ostvaruju od tradicionalnih medijskih sadržaja koje stvaraju izdavači i televizijske kuće. Iz istrage je zaključeno da Facebook i Google drže tržišnu dominaciju u Australiji.

Za svakih 100 australskih dolara potrošenih na internetsko oglašavanje, Google bilježi 47 dolara zarade, Facebook 24, a samo 29 ostali sudionici na tržištu.

Micheale Miller, šef medijske kuće News Corp Australia optužio je dvije američke kompanije da svoj profit od tri bilijuna dolara zarađuju koristeći sadržaj drugih i odbijajući im platiti što dovodi u opasnost iskrivljenja doživljaja medijskog izvještavanja kod ljudi.

Zbog pandemije koronavirusa i pada oglašavanja, News Corp je doživio veliki gubitak prihoda te je bio prisiljen prestati tiskati 60 naslova novina

Facebook je poručio kako je razočaran vladinom najavom jer su, kako kažu, naporno radili na postizanju dobrovoljnog sporazuma. Iz tvrtke poručuju: ”Vjerujemo da su snažna inovacija i veća transparentnost oko distribucije vijesti ključni za izgradnju održivih vijesti u ekosustavu”

Google je rekao da je godinama radio kao suradnički partner u industriji vijesti i “nastavit će to raditi u revidiranom procesu koji je postavila vlada”.

Američka tehnološka kompanija upozorila je da bi mogla povući svoju uslugu Google News u zemljama koje nameću troškove za prikazivanje medijskog sadržaja, za što Google kaže da ne donosi značajnu zaradu. Španjolska je 2014. godine povukla Google News kada je Madrid uveo naknade internetskim agregatorima sadržaja.

Komentiraj

komentara
Komentari objavljeni pod određenim korisničkim imenom nisu stav uredništva ili izdavača, pa ne snosimo nikakvu odgovornost za štetu trećoj osobi.