Prvašići iz šibenske Katoličke osnovne škole i djeca iz vrtića ‘Žižula’ posjetili su danas, u povodu Dana jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, Županijski centar 112 u Šibeniku. Nakon projekcije poučnog filma djeca su, u sobi u kojoj zaposlenici Centra dežuraju 24 sata dnevno, razgledala opremu i upoznala se s načinom na koji dežurni prihvaćaju i obrađuju pozive.
Netko od djece odmah se prisjetio da je njegov tata jednom zvao 112 jer je na cesti bio nekakav paket. Tada su saznali i što se događalo nakon tatinog poziva sve do uklanjanja paketa s ceste.
Najhrabriji je bio Šimun Lapić koji pristao odglumiti jedan hitan poziv kako bi svi vidjeli što se tada događa u Centru 112. Šimun je s mobitela nazvao i prijavio požar, a dežurni ga je ispitivao o lokaciji požara i tu dojavu proslijedio dežurnom vatrogascu koji je dalje alarmirao najbližu postrojbu.
– Naučio sam da kad je požar moram nazvati broj 112. Onda moram reći svoje ime i prezime i što se događa. Isto smo naučili da kad je potres zovemo 112 i da se sklonimo pod nešto čvrsto – kazao je Šimun.
Od kada su u istoj prostoriji i dežurni operateri Centra i vatrogasci komunikacija je puno brža i kvalitetnija pa se i intervencije lakše organiziraju. Od 2005. godine, kada je u Hrvatskoj uveden jedinstveni broj za hitne službe 112, broj nenamjenskih poziva stalno opada.
– Sve je manje ljudi koji zovu s lažnim dojavama i to je dobro jer smo mi obavezni provjeriti svaku dojavu i to ponekad oduzima dragocijeno vrijeme. I dalje ima onih koji iz puke dosade nazivaju 112, no djelatnici Centra već prepoznaju i njihov broj i njihov glas. U prošloj godini Županijski centar 112 Šibenik zaprimio je 44.204 poziva od kojih je 33.674 ili 76 posto bilo namjenskih – kaže Milovan Kević, voditelj Službe civilne zaštite.
Među dojavama najviše je lani bilo medicinskih događaja – 5.741, sigurnosnih je bilo 4.440, složenih 1.749, a vatrogasnih dojava bilo je 1.718, otprilike kao i godinu prije.
– Vidljivo je značajno povećanje svjesnosti građana o dostupnosti i namjeni broja 112. Naime, promatrajući razdoblje prvih pet godina od uvođenja broja 112 u Republici Hrvatskoj u ukupnom broju poziva njih 77 posto predstavljalo je nenamjenske odnosno zlonamjerne pozive, što je u značajnoj mjeri otežavalo rad sustava 112. Za usporedbu, tijekom 2019. godine, broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva u strukturi ukupno zaprimljenih iznosio je 39 posto – navodi Kević.
Tijekom našeg boravka u Županijskom centru 112 najviše poziva bilo je od mještana koji planiraju spaljivati korov i tu namjeru uredno prijavljuju vatrogascima, koji na više monitora prate snimke i stanje na području županije.
Uz zaprimanje hitnih poziva sustav Centara 112 koordinira hitne službe, zaprima te provodi uzbunjivanje građana skrećući pozornost na opasnost uz istovremeno pružanje informacija o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti.