" "
Više

    " "

    Izložba fotografija ‘Pejzaži’ u zavičajnom muzeju ‘Vesne Parun’

     

    Glavna izložba ove sezone u zavičajnom muzeju ‘Vesne Parun’ je definitivno upravo ova nadnaravno nadarenog, Josipa Klarice. Otvorenje izložbe je danas, 9.kolovoza, a svi zaiteresirani moći će je razgledati do 16.kolovoza. KUD ‘Koralj’ i Turistička zajednica mjesta Zlarin organizirali su izložbu pod nazivom ‘Pejzaži’, a Ministarstvo kulture RH sponzor je ove vrijedne izložbe.

     Prof. povijesti umjetnosti Želimir Koščević:

    Rođen 1946.god. u Beogradu. Diplomirao na Karlovom Univerzitetu u Pragu (FAMU). Izučavao je povijest fotografskih tehnologija i fotokemijskih procesa. Uspješno je rekonstruirao nekoliko starih fotografskih postupaka koje je prezentirao na autorskim izložbama. Karakteristika Klaričinog rada je da koristi fotoaparate 19. st., među ostalima kameru obscuru i repliku prvog panoramskog fotoaparata konstruiranog od Fridricha von Martensa 1845 g. u Parizu, kojeg je Klarica izradio kao idealnu repliku. Negative kontaktno kopira.

    Čudesno je uvijek lijepo, što više, čudesno je i jedino lijepo’ –  riječi su pjesnika iz vremena kada se fotografija vrednovala po svojstvu da vjerno odrazi i dokumentira stvarnost. Svakom svojom slikom fotograf Josip Klarica potvrđuje ove proročke riječi. O tom  fotografu uvijek se moglo  raspisati o nadrealizmu, nabaciti mnogo literarnih asocijacija i reći – to je Klarica. No to Klarica ipak nije, odnosno, možda i je, ali samo malo.

    Marina Viculin se prilikom Klaričine velike izložbe u Klovićevim dvorima 2005. zaista potrudila  objasniti fenomen njegove fotografije, poštujući prije svega sam medij koji ga Klarica  koristi. Film Luke Marottija to potvrđuje. Kakav nadrealizam ! To je preusko određenje za Josipa Klaricu. Za Klaricu je ‘bilježenje’ stvarnosti kamerom, koja je svojedobno nazvana čak i  ‘idiotom’ kako bi laicima bila što pristupačnija, banalnost neprimjerena ekspresivnom potencijalu ovog medija. Novi je medij  od samog početa pokazao svojstvo nestvarnog, a onda se to zapostavilo i zaboravilo, pa ponovo otkrilo. Nije Klarica jedini koji je ukazao na to svojstvo medija; ima ih još koji su ne samo proširili polje vizualnog i našu vizualnu kulturu, već ga i produbili.

    Potrebno je ipak vratiti se Josipu Klarici ‘iz 70-tih’ i bez oklijevanja odstraniti iz njegovih fotografija njihov površinski sloj s obiljem nadrealnih natruha i književnog raspredanja.  On je dakako uočen i mnogima je dao priliku da se raspišu, a sam Klarica nije imao ništa protiv. Ipak, zbroj odrezanih kokošjih nogu, flajšmašine, punjene ptice i riblje glave na tanjuru, kao i njegov osobni stvaralački identitet prožet praškim školovanjem eliminaciju spomenutog površinskog sloja nije lako učiniti. Klarica koji u svom umjetničkom radu koristi medij fotografije, medij koji sav svoj ekspresivni naboj temelji na pojavnosti realnog svijeta, u pravilu izvlači iz njega  ono što u tom stvarnom svijetu gotovo nije stvarno, ili realitet stvarnosti potpuno reinstalira kako bi čak i banalni prizor podigao na  nad-realnu razinu.

    Dubina Klaričina paradoksa je, međutim u tehnologiji. Klarica  stvara slike na gotovo arhaičan način, svjetlom, optikom leče, fizikom i kemijom, ali se pravo čudo događa u njegovom alkemijskom laboratoriju u kojem se fluid svjetlosti  postupno pretvara u sliku. Klarica naime ne ‘hvata’ sliku, on je stvara. Ono što se ‘hvata’ već je ionako tamo;  zbog toga što slika još nije tamo’, Klarica je stvara.  Kao što i čitava umjetnost nastaje u umu, fotografska slika Josipa Klarice ne postoji u stvarnosti, već u njegovom umu, a tamo se svašta dešava. Glava pijevca na okruglom stolu (po svemu sudeći sirova) ne postoji u stvarnosti, ali u slici je itekako stvarna. Jednako tako i glava tune u parku ili akt u jutarnjoj izmaglici- prof. povijesti umjetnosti Želimir Koščević.

    Izvor: TZ Zlarin

     

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    Tomislav Augustinčić pobjednik je natječaja za pjesničku rezidenciju...

    Završen je natječaj za pjesničku rezidenciju 'Vesna Parun' na otoku Zlarinu koji već četvrtu godinu raspisuje udruga Fotopoetika. Podsjetimo, riječ je o rezidenciji koja piscima...

    Najljepša Mama Hrvatske: Veliko finale u subotu, 4....

    Još samo nekoliko dana dijeli nas od finala natjecanja za Najljepšu Mamu Hrvatske, a koje će mame osvojiti krunu, preostaje nam vidjeti u subotu,...

    Policija utvrdila kako je poginuo 72-godišnjak rano jutros...

    Prometna nesreća se dogodila oko 6 sati jutros u Vrbniku kad je 72-godišnjak, za volanom osobnog automobila šibenskih registracija prebrzo ušao u nepreglednu okuku,...

    NAJNOVIJE

    Tomislav Augustinčić pobjednik je natječaja za pjesničku rezidenciju ‘Vesna Parun’ na otoku Zlarinu

    Završen je natječaj za pjesničku rezidenciju 'Vesna Parun' na otoku Zlarinu koji već četvrtu godinu raspisuje udruga Fotopoetika. Podsjetimo, riječ je o rezidenciji koja piscima...

    Najljepša Mama Hrvatske: Veliko finale u subotu, 4. svibnja u Arsena

    Još samo nekoliko dana dijeli nas od finala natjecanja za Najljepšu Mamu Hrvatske, a koje će mame osvojiti krunu, preostaje nam vidjeti u subotu,...

    Policija utvrdila kako je poginuo 72-godišnjak rano jutros u Vrbniku

    Prometna nesreća se dogodila oko 6 sati jutros u Vrbniku kad je 72-godišnjak, za volanom osobnog automobila šibenskih registracija prebrzo ušao u nepreglednu okuku,...