" "
Više

    " "

    ‘Gonjanje’ ili kako su Hrvati po seksualnim slobodama bili ispred Zapada

     

    Dakle, što je gonjanje? Ukratko, gonjanje je seksualna igra mladića i djevojke u ruralnim dinaroidnim krajevima koja se događala za vrijeme napasanja ovaca, rada u polju, a u nekim krajevima (Lika na primjer) čak i u kući za vrijeme prela.

    Na primjer, djevojka bi napasala ovce u brdu i pri tome zapjevala iz svega grla. Pjesmu bi čuo mladić (ne mora biti njen momak) koji bi joj ubrzo prišao te bi pojurio za njome. Ona bi se pretvarala da ‘bježi’ i da se ‘otima’ (zapravo sve je bila njena igra), onda bi je mladić ubrzo povalio na ledinu. Pri tome ju je mogao mijesiti koliko ju volja, ali nije smio prodrijeti penisom u njenu vaginu jer to nije dozvoljavao moral dotične sredine. Ukratko, unatoč strogom moralu Katoličke crkve u ono doba, gonjanje je bila opće prihvaćena pojava kod ruralnih Dinaroida.

    Dok se ova vrsta gonjanja odvijala u Dalmatinskoj Zagori isključivo izvan kuće (polje ili brdo), u nekim drugim dinaroidnim područjima (Lika, na primjer), ovo se događalo i u samim kućama za vrijeme prela uz blagoslov roditelja i svekolike rodbine. Sjećam se priče jednog čovjeka koji je negdje 50-tih godina kao mladić bio u jednoj ličkoj kući za vrijeme prela. Po njegovu pričanju, u kući su bili ne samo djevojke i mladići već također i roditelji djevojaka. Nakon rada, jela, pića i pjesme, ubrzo je nastalo gonjanje. Zapravo, nije se trčalo po kući već su se djevojka i njen partner jednostavno sklonili u neki kut i tamo se rastezali i mijesili uz puno odobrenje starijih ljudi, uključujući i djevojčinih roditelja. I ovaj čovjek, koji je bio nazočan ovome ličkom prelu, on se – po vlastitim riječima – u početku malo stidio jer je došao iz drugog kraja gdje se ovo nije događalo.

    Međutim, na nagovor roditelja jedne djevojke koju nitko nije ‘mijesio’ te večeri , on se ipak dao na posao te na njenu radost kao i na radost njenih roditelja on ju je na kraju ipak dobro izgonjao. U protivnom, bila bi sramota za djevojku i njenu obitelj jer bi puknuo glas selom da su se sve djevojke izgonjale osim ove jadnice. I ovdje je, podsjetimo se, kao i u prijašnjem, slučaju vladalo nepisano pravilo da se penis ne zavlači u vaginu.

    Zanimljivo je napomenuti da se ovo uglavnom poštivalo. Bilo je doduše i rijetkih izuzetaka kada se mladić jednostavno nije mogao kontrolirati. Isto tako, trebala se poštivati i volja djevojke. Drugim riječima, ukoliko djevojki nije bilo do gonjanja onda je mladić trebao poštivati njenu volju. Onaj koji nije poštivao njenu volju ili koji je koristio svoj penis u nedozvoljene radnje (prodor u vaginu), taj je nailazio na strogu osudu sela te ga je pratio zao glas cijeloga života.

    ‘Liganje’ podrazumijeva, prema kazivačima, provjeru djevojčinog poštenja. Djevojke su primale momke, pa i udovce, noću ‘na sijenu’ i bilo je dozvoljeno sve osim koitusa. Djevojka koja podlegne nije više bila ‘na cijeni’. Nekada je postajao utvrđeni red i znalo se kojim danima djevojke ‘ligaju’ s momcima, a kojim s udovcima.

    Ako djevojka upražnjavajući ‘liganje’ ipak zanese, ona je praktično bila u situaciji da bira oca svome djetetu, što se moglo i zloupotrijebiti, pogotovo ako je među partnerima bilo momaka iz ‘dobrih’, tj. bogatih kuća.

    Običaj ‘liganja’: Poslije ‘mlađanog sila’ idu cure spavati na sijeno, u štalu. Momci su mogli obiti i vrata od štale i cure svezati uzicom od dugih gaća ispod koljena i svitnjak sveži oko pasa na leđa, da momak ne može odriješiti, ni prst da ne može uvući ispod uzice.

    Momci su to radili kako bi vidjeli koja je cura ‘tvrđa dati’, koja se bolje može braniti – ta bi bila na cijeni i takva bi se najprije udala. Roditelji su znali koja cura s kojim momkom ‘liže’. Bilo je slučajeva da po tri momka dođu jednoj curi, jedan se digne drugome i sa svakim se ona ‘drpulja’ pod gunjem.

    Četvrtkom i nedjeljom bi bilo redovno mlađano sijelo, kad bi se išlo ligat s momcima, obično, a drugim danima s momcima koje nisu baš željele sebi, ali bi ih primale da malo prkose onim momcima koje bi više simpatizirale.

    Izvor Imoart.hr

    foto:agroklub

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    Prvi maj na Jadriji: Besplatni prijevoz, zabavni program...

    Grad Šibenik i Turistička zajednica grada Šibenika, u suradnji s Gradskom četvrti Jadrija, organiziraju u srijedu, 1. svibnja, tradicionalni izlet i druženje građana u...

    Međunarodni praznik rada u NP ‘Krka’: podjela sadnica...

    I ove godine Nacionalni park 'Krka' pridružit će se europskoj akciji 'Rastemo zajedno' i na Praznik rada na Skradinskom buku točno u podne podijeliti...

    Župan Jelić će na Međunarodni praznik rada na...

    U povodu Međunarodnog praznika rada i blagdana sv. Josipa radnika, u srijedu, 1. svibnja 2024. godine u 12.30 sati u Nacionalnom parku Krka, župan...

    Sagena West Ham slavila u derbiju, Leptiri i...

    Odigrano je sedmo kolu play offa Mininogometne lige Šibenik. Vodeća Čista Velika svladala je Elektro Burić, dok je u derbiju kola Sagena West Ham...

    NAJNOVIJE

    Prvi maj na Jadriji: Besplatni prijevoz, zabavni program uz Fenixe i fažol na dvije lokacije

    Grad Šibenik i Turistička zajednica grada Šibenika, u suradnji s Gradskom četvrti Jadrija, organiziraju u srijedu, 1. svibnja, tradicionalni izlet i druženje građana u...

    Međunarodni praznik rada u NP ‘Krka’: podjela sadnica i besplatan ulaz u Park

    I ove godine Nacionalni park 'Krka' pridružit će se europskoj akciji 'Rastemo zajedno' i na Praznik rada na Skradinskom buku točno u podne podijeliti...

    Župan Jelić će na Međunarodni praznik rada na Krki dijeliti besplatni grah

    U povodu Međunarodnog praznika rada i blagdana sv. Josipa radnika, u srijedu, 1. svibnja 2024. godine u 12.30 sati u Nacionalnom parku Krka, župan...

    Sagena West Ham slavila u derbiju, Leptiri i dalje prizemljeni na dnu ljestvice

    Odigrano je sedmo kolu play offa Mininogometne lige Šibenik. Vodeća Čista Velika svladala je Elektro Burić, dok je u derbiju kola Sagena West Ham...