" "
Više

    " "

    Kako smo navalili na trgovine?

    Brašna je prodano četverostruko, a toaletnog papira dva i pol puta više

     

    U panelu odabranih trgovačkih lanaca koji čine oko 60 posto ukupne maloprodaje robe široke potrošnje, cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija zabilježila je vrijednosni rast od od 65 posto u drugom tjednu i 46 posto u trećem tjednu ožujka ove godine u odnosu na isti razdoblje lani.

    Prema analizi prodaje košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija na temelju panela odabranih trgovačkih lanaca, koju je provela agencija Nielsen, širom svijeta zabilježena je rekordna prodaja proizvoda za zaštitu zdravlja, kao što su medicinske maske i sredstva za dezinfekciju. Međutim, kako je broj prijavljenih slučajeva oboljenja od virusa COVID-19 rastao, primijećeno je da potrošači mijenjaju svoje kupovne navike i sveobuhvatnije pristupaju kupovanju.

    Analizirajući globalne trendove i ponašanje potrošača tijekom epidemije virusa COVID-19,  Nielsen je identificirao šest faza kroz koje potrošači prolaze, a isti se mogu primijetiti i u Hrvatskoj.

    Prva faza predstavlja proaktivno kupovanje s ciljem zaštite vlastite dobrobiti i zdravlja. Ta faza je započela već krajem veljače.

    Prvi slučaj zaraze virusom u Hrvatskoj potvrđen je 25. veljače. I već taj tjedan, od 23. do 29. veljače primijećeni su znatni skokovi vrijednosne prodaje u odnosu na isti tjedan prethodne godine kod određenih kategorija poput konzervirane ribe (+159 %),  tjestenine (+114 %), brašna (+108 %) i riže (+97 %).

    Daleko najveći porast prodaje dogodio se u tjednu od 9. do 15. ožujka  kada su trgovački lanci zabilježili u prosjeku 65 % povećanje vrijednosne prodaje ukupne košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija u odnosu na isti tjedan prethodne godine. Kupci su tada ušli u drugu fazu potrošačkog ponašanja – fazu pripreme zaliha. Nekontrolirana potražnja dovela je do eksplozije prodaje određenih kategorija. Posljedično, pojavila se prijetnja skakanja cijena, što je (opravdano) rezultiralo Odlukom Vlade RH o iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode.

    Promatrajući tjedan od 9. Do 15. ožujka godine u odnosu na isti tjedan prethodne godine porasla je prodaja kategorije brašna za +410 %, riže+ 301 %, praškastih proizvoda za pripremu kolača (kvasac, prašak za pecivo, puding) + 221 %, tjestenine + 210 %, gotovih umaka + 191%. U drogerijskom dijelu asortimana toaletni sapuni zabilježili su rast od 232 %, toaletni papir + 162 %, sredstva za čišćenje toaleta +156 %, dječje vlažne maramice +127 %, higijenski ulošci i potrepštine + 112 %, deterdženti za pranje rublja +103 %, dječje pelene i papirnate maramice + 102 %, sredstva za čišćenje kućanstva +98 %.

    Treći tjedan ožujka (16.– 22. ožujka) donio je ublažavanje stopa rasta prodaje radi manjeg odlaska kupaca u trgovine, uz dodatne propisane mjere ograničenja rada maloprodajnih objekata. Međutim, rjeđi odlasci u trgovine nisu rezultirali značajno manjom potrošnjom, već rjeđim, ali većim košaricama. U tom tjednu cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija bilježi rast od 46 % u odnosu na isti tjedan godinu ranije. Kategorije koje i dalje bilježe značajne stope raste u odnosu na prethodnu godinu su brašno (+313 %), sapuni (+231 %), prašci za pripremu kolača (suhi kvasac…) + 216 %, riža (+206 %), svježi kvasac (+177 %).

    Kupci su tada ušli u treću fazu – fazu pripreme za život u karanteni. U ovom razdoblju u maloprodaji se pojavljuju izazovi u logističkoj opskrbi, otežanim predviđanjem potrebnih količina, kao i očitom pojavom tzv. „out of stock“ situacija na policama kad jednostavno nema dovoljne zalihe u cijelom lancu opskrbe da bi se proizvodi ponudili kupcima. I u tom trenutku kupci traže alternativu, što radi vlastite sigurnosti i pridržavanja propisanih mjera, što radi pronalaženja alternativnih kanala kako bi pronašli proizvode koje trebaju. Kupci sve više otkrivaju mogućnosti i dobrobiti internetske trgovine, a maloprodajni trgovci i lokalni proizvođači okreću se jedni drugima da bi pronašli kvalitetnije odgovore na  potrebe svojih kupaca.

    Trenutno se nalazimo u petoj fazi – fazi ograničenog življenja. Prema Nielsenovim globalnim analizama, ovu fazu će obilježiti online potražnja, gdje će sve ovisiti o visokim standardima dostave.

    Posljednja, šesta faza je za sve građane „svjetlost na kraju tunela“, faza u kojoj se kupci vraćaju u svoju svakodnevicu. Međutim, to će biti jedna nova svakodnevica, u kojoj će kupci stavljati veliki fokus na svoje zdravlje i higijenske navike. Nova svakodnevica u kojoj će dolaziti do stalnih promjena u lancu opskrbe uz značajan fokus na online prodaju.

    Rješenje za proizvođače i trgovce nalazi se u brzoj implementaciji tehnoloških rješenja online poslovanja, aplikacija za naručivanje, automatske pretplate i drugim opcijama online trgovine.

    Zabrinutost koju potrošači dijele u Hrvatskoj i širom svijeta, kao i utjecaj novih načina ponašanja s vremenom će se smanjivati, ali neće u potpunosti nestati. One kompanije koje to što prije prepoznaju i prilagode se novim oblicima potreba ostvarit će uspjeh.

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    Juniori Šibenika upisali važnu pobjedu, Diego s dva...

    Uspješan nogometni vikend na Šubićevcu upotpunili su juniori Šibenika. Nakon seniora i oni su uzeli tri boda. U 26. kolu elitnog ranga upisali su...

    Recept za brzi biskvit s trešnjama koji nikome...

    Priroda nas časti brojnim ukusnim voćem, a na početu sezone mnogi se najviše raduju prvim trešnjama. Ljubitelji trešanja žele ih iskoristiti na sve moguće...

    Dva jednostavna koraka za najsigurnije vađenje krpelja iz...

    Krpelji su nametnici koji pripadaju skupini člankonožaca iz reda Acarina, najbrojniji su u proljeće i rano ljeto, a može ih se naći i u...

    Zagori titula klizi iz ruku, nisu se usrećili...

    Županijski dvojac u 3.NL jug nije se usrećio u 27. kolu. Zagora je na gostovanju kod kaštelanskog GOŠK-a odigrala samo 1:1 (Bučić 10'/Gabrić 4')...

    NAJNOVIJE

    Juniori Šibenika upisali važnu pobjedu, Diego s dva nova gola preuzeo vrh ljestvice najboljih topnika lige

    Uspješan nogometni vikend na Šubićevcu upotpunili su juniori Šibenika. Nakon seniora i oni su uzeli tri boda. U 26. kolu elitnog ranga upisali su...

    Recept za brzi biskvit s trešnjama koji nikome nikad nije propao

    Priroda nas časti brojnim ukusnim voćem, a na početu sezone mnogi se najviše raduju prvim trešnjama. Ljubitelji trešanja žele ih iskoristiti na sve moguće...

    Dva jednostavna koraka za najsigurnije vađenje krpelja iz kože

    Krpelji su nametnici koji pripadaju skupini člankonožaca iz reda Acarina, najbrojniji su u proljeće i rano ljeto, a može ih se naći i u...

    Zagori titula klizi iz ruku, nisu se usrećili ni Vodičani

    Županijski dvojac u 3.NL jug nije se usrećio u 27. kolu. Zagora je na gostovanju kod kaštelanskog GOŠK-a odigrala samo 1:1 (Bučić 10'/Gabrić 4')...