Vespa je stil života i vozilo koje ima dušu!

vespa2

Prema nekim procjenama, u Šibeniku se vozi između 150 i 200 vespa, a na području Šibensko-kninske županije njihov broj je i dvostruko veći. Unatoč tako velikom broju vespi i vespaša, Šibenik je danas jedino županijsko središte na Jadranu u kojemu ne postoji udruga koja bi okupljala zaljubljenike u ovo legendarno prometalo. Inače, na razini države djeluje Vespa klub Croatia kao krovna organizacija, a svoje klubove kao dio ove organizacije imaju Umag, Rijeka, Zadar, Split, Dubrovnik u priobalnom dijelu, te Zagreb u kontinentalnom dijelu Hrvatske. Da bi postali dio ove obitelji koja zasad okuplja oko tri stotine članova, grupa entuzijasta – velikih ljubitelja ovih skutera iz Šibenika odlučila je osnovati Vespa klub Šibenik, te je za 25. siječnja sazvala osnivačku skupštinu koja će se održati u Poduzetničkom inkubatoru u Mandalini. U cilju promocije planiranog osnivanja svoga kluba, u posljednje vrijeme petnaestak šibenskih vespaša predvođeni Zoranom Ninićem i Antom Petrovićem, inicijatorima ove ideje, intenzivno se okupljaju, druže i điraju šibenskim gradskim ulicama. Reporterski dvojac Šibenskog tjednika zatekao ih je na parkiralištu Jadranskog osiguranja. Ovom prigodom okupilo se njih 12, uglavnom vlasnika vespi iz osamdesetih godina prošlog stoljeća. Među njima najstariji je model PX 150E iz 1982. godine, a najnoviji model GTS 250 iz 2005. godine.

- Na ideju da osnujemo Vespa klub Šibenik došli smo kako bi svim ljubiteljima ovog prometala iz Šibenika i sa šibenskog područja omogućili zajedničke susrete i druženja, ne samo u našem gradu, već i diljem Hrvatske. Jedini uvjet pri učlanjenju u klub je taj da vespa mora biti uredno registrirana. Vidite, jedan Varaždin ima svoj klub u kojemu se vozi daleko manje vespi nego u našem gradu. A u Šibeniku je ‘mali milijun’ vespi, od onih najstarijih modela do ovih novih – takozvanih skutera. Stoga, koristim ovu prigodu da pozovem sve šibenske na osnivačku skupštinu kluba. Ako ih se odazove i dvadeset bit ćemo više nego zadovoljni. Najvažnije je krenuti, a onda ćemo raditi na daljnjem omasovljenju članstva, animirati vlasnike vespi ne samo u Šibeniku, već i po ostalim gradovima i općinama diljem županije. Očekujem da se u klub učlane i pripadnice ljepšeg spola. Inače, naš novoosnovani klub namjera organizirati u Šibeniku i prvi susret vespaša već u travnju ove godine i ugostiti naše kolege iz ostalih hrvatskih klubova – kaže nam Zoran Ninić, jedan od inicijatora osnivanja kluba.

Jedna od temeljnih zadaća kluba, napomenuo je Ninić, bit će i ‘đirade’ članova klubova tijekom svih važnijih gradskih manifestacija.

- Uglavnom, cilj nam je promocija vespe kao prometala, ali i kao stila života. Vožnja vespom donosi zabavu, ali i opuštanje od svakodnevnih problema. Kada se želiš rastereti, sjedneš na vespu i ta vožnja zapravo je najbolji antistresni tretman – veli Ninić, te još jednom pozvao šibenske vespaše na osnivačku skupštinu kluba koja će se održati 25. siječnja s početkom u 18 sati.

Njegov kolega po vespi Ante Petrović već će je četiri godine, zajedno s još petoricom Šibenčana, član Vespa kluba Croatia.

- Stalni sam sudionik hrvatskih susreta vespaša koje jednom godišnje organiziraju svaki od postojećih klubova, dakle sedam je takvih susreta u godini. Ujedno, gotovo svaka država u svijetu ima svoj krovni Vespa klub te se svake godine u drugoj državi organiziraju međunarodni susreti, odnosno Svjetski dani vespe. S još petoricom Hrvata prošle godine sam bio sudionik međunarodnog susreta u Londonu, ove godine domaćin je Belgija i ponovno će ići desetak vespaša ih naše države. Nije mi problem na vespi proći 1600 kilometara, koliko ima do Belgije.  Hrvatska će, pak, biti domaćin 2015. godine Svjetskog dana vespe i susret vespaša iz brojnih država održat će se u Biogradu – priča nam Ante Petrović.

Svoju dugogodišnju ljubav i afinitet prema vespama, Petrović objašnjava kako je to prometno sredstvo drugačije od ostalih motora, prometalo koje ima dušu. Specifičnost vespi ogleda se u tome što ih voze različiti profili ljudi – od mazača do doktora, dodat će Petrović, napominjući kako je najveće bogatstvo susreta vespaša što okuplja na druženju ljude iz različitih djelatnosti i s različitim statusima u društvu.

Petrović s ponosom ističe kako je trenutno vlasnik čak pet vespi. Najnoviji model je iz 2002. godine koji je kupio 2008. godine, a u njegovom posjedu su još modeli iz 1954.g., potom iz 1965. i 1975.g., kao i model iz 1990. godine.

- Prednost vespi u odnosu na ostale motore je u tome što se tehnološki proces proizvodnje od 1946. godine do danas nije bitno promijenio. Osnovni dijelovi motora ostali su isti, pa nema problema oko nabave dijelova ni za one najstarije modele – dodat će Zoran Ninić.

Sto modela Vespe

Vespa je model skutera talijanske tvrtke Piaggio i prvi je globalno popularni skuter. Prva Vespa nastala je 1946. godine po uzoru na predratne američke Cushman skutere, a masovna proizvodnja počela je dvije godine kasnije. Inače, prvu vespu su dizajnirali Enrico Piaggio, sin vlasnika tvornice i talijanski zrakoplovni inženjer Corradiono D’Ascanio. Od 1946. godine do danas proizvedeno sto modela različitih kubikaža, svake godine najmanje jedan model.