Skradin svake godine bilježi turistički rast, sezona traje sve duže, u grad dolaze svjetski poznate zvijezde, a 500 tisuća posjetitelja Nacionalnog parka Krka tijekom sezone ‘slije’ se u povijesni gradić kako bi kupili ulaznicu i vidjeli prirodu krške ljepotice. Gužve su nesnosne, no oni panično stoje u redu kako ne bi izgubili svoje mjesto na putu prema slapovima Krke. Zašto njihovo čekanje ne iskoristiti za boravak u Skradinu, upoznavanje s lokalnim proizvodima i bogatom kulturno-povijesnom baštinom? Misao je to vodilja skradinske gradske uprave koja je u strategiju razvoja grada za razdoblje do 2020. godine uvrstila definiranje Skradina kao gourmet grada za goste dubljeg džepa.
Projekt Gourmet Skradin sastavljen je od četiri glavna infrastrukturna objekta koji zapravo već postoje u samom gradu. Zub vremena učinio je svoje na njima, no plan je gradske uprave da im se udahne novi život upravo kroz brendiranje Skradina kao gourmet destinacije za cijeli Jadran.
– Analizom svih naših resursa, prije svega povijesno geografskih, definirali smo Skradin kao gourmet destinaciju koja će se profilirati kroz takozvanu gourmet scenu i na temelju toga smo odredili projekte koji će povezati lokalne proizvođače, OPG-ovce i ugostitelje, a konačni cilj je razvoj grada upravo na temelju resursa kojima Skradin i njegova okolica obiluju – ispričao nam je gradonačelnik Skradina Antonijo Brajković viziju razvoja grada kao gourmet centra.
Od akademije do tržnice i dućana, pa natrag u tunel
Okosnica cijelog projekta bit će Gourmet akademija kao mjesto edukacije i razvoja lokalnih proizvoda do visoko sofisticiranih.
– Budući dionici upravo na tom mjestu će se educirati, a naši lokalni OPG-ovci tu će moći razvijati svoje vještine i proizvode. Akademija će im na jedan način biti i potpora s obzirom da je u njoj predviđen prostor na kojem će razvijati proizvode od grubog do finalnog, moći će koristiti tehnologiju za pripremu i doradu proizvoda, dok će na katu učiti kako marketinški i tehnološki unaprijediti proizvod koji će u konačnici zadovoljiti kategoriju gourmeta – objašnjava Brajković funkciju ‘stupa’ projekta za koji je već izrađen i idejni projekt.
Akademiju će, dodaje, pohađati budući kuhari, konobari i proizvođači hrane koji će dobiti znanje i vještine o unaprjeđenju proizvoda na način da kvalitetom i dizajnom postanu dostojni ukusa ljudi koji su takav proizvod spremni platiti. Cijena mora jamčiti kvalitetu, izvornost i svaku drugu posebnost.
Do kraja godine, nada se, bit će gotov i glavni projekt i ishodovane sve potrebne dozvole, a onda će Grad biti spreman za apliciranje na EU fondove. Cijela priča o akademiji koštat će, prema izračunima, do 20 milijuna kuna.
No projektu tu nije kraj. Dapače, bit će to tek početak onoga o čemu Brajković priča u vizionarskom stilu jer, svjestan je, opremanje već postojeće infrastrukture je najmanji problem. Onaj veći bit će, s obzirom na dalmatinski mentalitet, privući lokalno stanovništvo i proizvođače u priču koja jedino zajedničkim snagama, voljom i upornošću može dovesti do finala kakvog Brajković priželjkuje.
Prostor na rivi planiraju zatražiti od države na dugoročno korištenje, i tamo bi bio otvoren Gourmet butik. Osim prezentacije kulturno povijesne baštine skradinskog kraja, butik bi imao naglasak na gastronomsku vrijednost ne samo Skradina, nego i cijele jadranske regije.
– Skradin bi tim projektom postao središte gourmet jadranske obale. U butiku bi lokalni OPG-ovci izlagali svoje proizvode, a educirani zaposlenici bili bi ‘desna ruka’ posjetiteljima i kupcima – govori gradonačelnik.
S obzirom da je cijeli projekt Skradina kao gourmet središta osmišljen za goste dubljeg džepa, odnosno veće platežne moći, gradska uprava mislila je i na prosječne potrošače kojih je svake godine sve više.
– Osmislili smo Seljačku tržnicu koja bi bila u neposrednoj blizini morskog ulaza u Nacionalni park Krka, a na kojoj bi se prodavali sezonski proizvodi ovog kraja. Imamo jako puno malih proizvođača, i to će biti njihovo mjesto prezentacije i prodaje proizvoda koji je prošao najkraći mogući put do kupca – napominje Brajković.
Posljednji, četvrti segment razvoja Skradina kao gourmet odredišta, bit će Prezentacijski centar. Tunel koji je nekoć davno trebao biti kovnica novca, a potom je za vrijeme rata služio kao sklonište, pokazao se kao idealno mjesto na kojem će na visokoj razini proizvodi biti prezentirani posjetiteljima.
– Tunel je idealan i zbog mikroklimatskih uvjeta koji u njemu vladaju. U sklopu Prezentacijskog centra posjetitelji će moći i kupovati proizvode, a osmišljeni su i ‘gourmet boxovi’ koje ćemo dostavljati direktno na njihove kućne adrese. Bit će to kutije s našim najreprezentativnijim proizvodima poput vina, sira i tako dalje – optimističan je Brajković.
Izazovan projekt, tvrdi skradinski gradonačelnik, nesumnjivo je smjer u kojem se Skradin treba razvijati.
– To je jedna od najhrabrijih vizija razvoja grada, ali u njoj se krije budućnost. Turizam je važna pretpostavka za razvoj i baza svega, ali puno je važnije integrirati i uvesti niz drugih segmenata u ponudu. Imamo savršeni spoj kulturne i povijesne baštine, na našem se geografskom području miješaju različiti gastronomski utjecaji i iz tog razloga Skradin kao gourmet središte bit će pionir u tom području, ali ja sam optimističan – veli Brajković.
‘Skradinska Michelinova zvjezdica’
Vlasnik Microsofta Bill Gates, košarkaš Tony Parker, ruski multimilijarder Roman Abramovič, jordanski kralj Abdulah i njegova supruga Ranija, tek su dio poduže liste svjetskih imena koja su posjetila Skradin. I upravo prema takvim gostima usmjerena je gourmet priča.
– Čovjek koji dolazi u Skradin iz godine u godinu, privučen je nečim, ali to što trenutačno nudimo nije dovoljno. Moramo im ponuditi nešto jedinstveno i barem približno atraktivno koliko i naše prirodne ljepote – poručuje skradinski gradonačelnik.
Edukacije, prezentacije, osmišljavanje proizvoda i uvođenje lokalnih proizvođača i ugostitelja u cijelu priču, kao što smo već spomenuli, bit će najteži posao gradske uprave.
– Moramo stvoriti pravi lanac vrijednosti od proizvođača hrane do onih koji će hranu distribuirati u restoranima ili gourmet dućanima. Svi koji budu sudjelovali bit će nositelji oznake Skradina kao gourmet grada, po čemu će se razlikovati od ostalih, a brendiranjem ćemo posjetiteljima na taj način dati do znanja da je riječ o ekskluzivnim proizvodima. Bit će to svojevrsne ‘skradinske Michelinove zvjezdice’ – napominje Brajković.
U najoptimističnijoj verziji, za četiri godine trebali bi biti zgotovljeni infrastrukturni projekti. Gourmet akademija je najvažnija, a onda bi, poput domino efekta, nada se Brajković, projekti trebali ići jedan za drugim i u konačnici uvesti grad od četiri tisuće stanovnika na svjetsku kartu gourmet odredišta.