Roditelji djece polaznika privatnih dječjih vrtića u Šibeniku pozivaju na javno okupljanje u povodu Svjetskog dana djeteta, čime žele upozoriti da ih Grad Šibenik i dalje diskriminira. Prosvjed će biti održan u subotu, 23. studenog, na Trgu Pavla Šubića I (ispred zgrade Županije) u 12 sati.
Prenosimo dio njihovog priopćenja, kao i odgovor koji roditelji dobivaju na svoj upit iz Grada Šibenika.
Predškolski odgoj i obrazovanje javna je potreba. Javna potreba, koja je u samoupravnom djelokrugu zadaća gradova i općina. To znači da su gradovi i općine dužni brinuti o djeci. Ali kojoj djeci?!
Aktualna situacija u gradu Šibeniku je sljedeća: ustanove predškolskog odgoja i obrazovanja – njih dvije: D.V. Smilje i D.V. Šibenska maslina, sukladno Državnom pedagoškom standardu pokrivaju javnu potrebu brige o djeci za 1200 mališana.
Posljednjih pet godina u Šibeniku je oko 1700 djece koja imaju potrebu za pohađanjem dječjih vrtića. Ako Grad Šibenik zadovolji 1200 djece koja imaju pravo upisa u dječji vrtić i laiku je jasno da preostalih 500 djece mora biti zbrinuto u vrtićima drugih osnivača.
Kako Grad Šibenik tretira preostalih 500 djece, odnosno njihove roditelje? Tako što se oglušuje. Tako što ignorira njihove zahtjeve posljednjih nekoliko mjeseci. Tako što je prepustio svoju javnu ovlast privatniku i na svaki način se ogradio od svoje zakonom propisane obveze. Obveze da na jednak način tretira svu djecu, neovisno koji vrtić pohađaju. Štoviše, grad Šibenik u središte zbivanja stavlja privatne osnivače prozivajući ih profiterima, zaboravljajući da za 500 djece nemaju osiguranu uslugu ranog i predškolskog odgoja.
Od rujna 2024. godine roditelji djece – polaznika privatnih vrtića participiraju u plaćanju usluga ranog i predškolskog odgoja iznosom od 250 eura i više. Za usporedbu, cijena usluge u javnim vrtićima ostala je ista, 90,00 eura po djetetu. Razlog poskupljenja usluge je Uredba koja je na snazi od 1.3.2024. godine kojom je zakonodavac izjednačio plaće odgajatelja u ustanovama kojima su osnivači jedinice lokalne samouprave s učiteljima u sustavu osnovnoškolskog obrazovanja. Odgajateljima u privatnim vrtićima, poslodavac je podigao plaće od 1.9.2024. godine na način da je roditeljska participacija u plaćanju usluge narasla za više od 100 posto. Privatni osnivači bili su prisiljeni postupiti na taj način budući da se financiraju iz dva izvora: subvencijom gradova i općina i roditeljskom participacijom. Privatni osnivači su od početka ožujka ove godine, višekratno kontaktirali nadležne gradske službe apelirajući na to da, ukoliko iznos sufinanciranja ostane isti, njihovo likvidno poslovanje više neće biti moguće. Kada se Grad oglušio, jedini način da zadrže radnike i da odgajatelji za isti rad budu jednako plaćeni kao i odgajatelji u javnim vrtićima, bio je da podignu iznos roditeljske participacije.
Danom uplatnicom na iznos od 250 eura i više, borba za jednako postupanje prema svoj djeci postala je stvar roditelja, a ne privatnih osnivača. Kroz mjesec listopad, skupina roditelja obraćala se pismeno čelnim ljudima Grada. Od tridesetak upita, samo je dvoje roditelja dobilo odgovor i to isti odgovor na dva različita upita. Očekivano, zamjenik gradonačelnika nije dao odgovor na postavljeni upit o povećanju subvencije već neargumentirano proziva privatne osnivače i naziva ih profiterima, a za gradske vrtiće tvrdi kako se oni ne sufinanciraju nego financiraju u cijelosti. Pučki rečeno, u gradske se vrtiće puni, koliko god treba javnog novca, a kad se javni novac preraspodjeljuje privatniku koji zadovoljava javnu potrebu, onda se traži i dlaka u jajetu. U prilog tome svjedoči podatak iz Programa javnih potreba u predškolskom odgoju i obrazovanju Grada Šibenika za 2024. godinu. Samo za odgojno i administrativno osoblje vrtića kojima je osnivač Grad Šibenik, osigurano je 7.597.938,00 eura. Podsjetimo da javne vrtiće pohađa 1261 dijete. Ukoliko se iznos za odgojno i administrativno osoblje podijeli s brojem upisane djece, dolazimo do podatka da je okvirna ekonomska cijena javnog vrtića oko 567,34 eura po djetetu. Za usporedbu, ove pedagoške godine upisano je 582 djece u privatne i vjerske vrtiće za koje je osiguran iznos od 1.450.000,00 eura. Kada podijelimo taj iznos s brojem upisane djece, dolazimo do podatka da je okvirna ekonomska cijena privatnog vrtića 211,24 eura po djetetu. Prema gore navedenom, izgleda da su privatni vrtići za Grad ekonomičniji i isplativiji nego javni.
A evo i odgovora iz Gradske uprave koji potpisuje Danijel Mileta, zamjenik gradonačelnika Šibenika.
Gradskim vrtićima je Grad Šibenik vlasnik i kao takav upravlja njima i financira ih u potpunosti, a ne daje subvencije, kako vas pogrešno informiraju. Subvencije dobivaju privatni vrtići (privatne pravne osobe u kojima Grad Šibenik nema nikakva vlasnička, upravljačka ili druga prava) sukladno 4-godišnjem ugovoru kojeg su 2022. godine potpisali s Gradom Šibenikom i sukladno ekonomskoj cijeni koju su zajedno izračunali.
Prije ovog ugovora je do 2019. godine Grad Šibenik subvencionirao privatne
vrtiće s 700 kn mjesečno po djetetu, a od 2019. je subvenciju podigao za 200 kn, na 900 kn mjesečno po djetetu. Tad vama, kao roditeljima, oni nisu smanjili mjesečni trošak vrtića, a trebali su. Naime, u razdoblju 2020. i 2021. godine im je Grad Šibenik uplatio dodatnih 2,5 milijuna kuna, a vlasnici privatnih vrtića su u istom razdoblju ostvarili profit od preko 3 milijuna kuna. Dakle, novca su dobivali i više nego dovoljno, samo nije išao tamo gdje treba. Štoviše, cjelokupnu dodatnu subvenciju od 200 kn mjesečno po djetetu su pretočili u svoju dobit.
Ono što se ove predškolske godine događa, sukladno informacijama koje imamo, je da privatni vrtići s manje upisane djece žele ostvariti isti apsolutni profit kao što su ga imali s osjetno većim brojem djece, pa tu razliku pokušavaju prevaliti na preostalu djecu/roditelje drastičnim podizanjem cijene vrtića (s 90/130 eura na 259 eura ili više). Trebate znati da je Grad Šibenik u subvenciju koju privatni vrtići dobivaju sukladno potpisanom ugovoru uključio razumnu dobit i svake godine subvenciju povećava sukladno godišnjem iznosu inflacije.
Grad Šibenik se u raspravama i pri donošenju odluka služi argumentima i nastoji ne reagirati na ucjene i pritiske. Uostalom, i Grad Šibenik je podložan reviziji i kontroli nadležnih institucija kako, zašto i pod kojim kriterijima dodjeljuje javni novac.