Zbog nedavnog tragičnog niza prometnih nesreća koje su rezultirale velikim brojem smrtno stradalih, policija ovaj vikend provodi pojačani nadzor prometnica diljem zemlje. Večer i dobar dio subotnje noći smo proveli sa šibenskim policijskim snagama u lovu na ‘brze i pijane’.
Tokom ‘policijskog vikenda’ sve raspoložive snage su na cesti, a osim uobičajenih provjera alkohola i brzine, naglasak je i na vezanju pojaseva na stražnjem sjedalu.
– Tokom ovog vikenda akcent je na pojasevima jer to je jedan od bitnih prekšaja. Nevezivanje pojasa bitno doprinosi stradavanju, te je tako prošle godine na našem području bilo nekoliko poginulih gdje je bila velika vjerojatnost da bi preživjeli da su bili vezani. Večeras je naglasak posebice na vezivanje osoba na zadnjem sjedištu prema kojemu je donedavno naša policija bila tolerantna – kazao nam je načelnik šibenske postaje Prometne policije Joško Periša koji je večeras bio naš glavni vodič.
Prva postaja – benzinska postaja na kraju rive gdje dvojica policajaca već zaustavljaju vozila. Jedan automobil, drugi, treći – svi vozači nastavljaju vožnju s nula promila alkohola u krvi. Pitamo načelnika kakva su iskustva s vozačima koji se ne zaustave na znak ‘stop’.
– Rijetko se dogodi da se automobil ne zaustavi na znak stop, ali u slučajevima kada se to dogodi krećemo za njim i obavještavamo druge patrole. Obično se ta vozila jako brzo ulove. Ljudi su u komunikaciji s policijom manje više u redu, svatko zna da će sebi napraviti štetu ako bude radio problema. Osobi koja je u alkoholiziranom stanju policija procijeni situaciju i ako procijenimo da će voziti u pijanom stanju nakon zaustavljanja, mi ju zadržavamo na otrežnjenju – kaže nam.
Promet šibenskom rivom nije gust, možda zbog niskih temperatura, a možda i zbog slabe ponude u gradu. Duže pauze dok čekamo sljedeće zaustavljanje koristimo za priču s policajcima.
U posljednje vrijeme naši sugrađani se znatno više voze taksijem i ne sjedaju pijani u automobile, posebice vikendom. Ovo ljeto su, priča Periša, imali situaciju gdje je taksi vozilo sudjelovalo u prometnoj nesreći gdje je utvrđeno da je taksist vozio pod utjecajem alkohola, no to je izolirani slučaj.
Među vozačima kruže priče koje se prenose s koljena na koljeno, a riječ je naravno o trikovima kako izbjeći da alkotest pokaže pravo stanje. Nema ‘caka’ kod puhanja i to su sve priče za malu djecu, tvrdi policajac Renato Grguričin. Ljudi pokušavaju svašta prodati, imaju razloge zašto nisu stavili pojas ili zašto su napuhali. Mašti nema kraja pa tako idu s pričom da su stavili malo više kvasine u salatu. Tko više pije, mlađi ili stariji vozači, pitamo policajce.
– Vikendom su većinom mlađi vozači ti koji napušu preko 0,5, oni koji idu iz izlaska, ali radnim danom su to mahom stariji vozači. Starost ne donosi pamet i preko tjedna su većinom to oni, mada u oba slučaja postoje iznimke, naravno. Što se tiče spola, moram priznati da u zadnje vrijeme ima sve više žena. Još uvijek dominiraju muškarci, ali žene ih sustižu, te su ravnopravne i na tom polju – objašnjava Periša.
Dok pričamo, policija zaustavlja još jedno vozilo, ovaj put Juricu koji je raspoložen za razgovor s medijima.
– Policija me u prosjeku zaustavi jedanput tjedno i dosad sam ‘popio’ jednu kaznu koja me opametila. Uvijek se vežem, sigurnost prije svega, ali i financijski aspekt je bitan, jasno. Možda ću zvučati smiješno, ali ja ne izlazim često vanka. Izađem jedanput godišnje i zaustavi me policija – smije se Jure koji večeras nije ‘popio’ još jednu kaznu jer je na alkotestu postigao čistu nulu.
Vrijeme je za pokret i odlazimo do sljedećeg punkta, onog na Brodarici gdje nas dočekuju dva policajca i vrlo brzo zanimljiv sugovornik kojeg su zaustavili. Iz crnog automobila izlazi Marko, 27-godišnjak koji vozi sestru iz ‘Fjake’. Popio je koju pivu, ali ne i ‘koje kratko’ s kojim su ga nudili na ‘babinama’ jer on zna svoju mjeru.
– Ako nisam jeo mogu četiri pive, a ako sam jeo onda šest piva i to je moja mjera da napušem do 0,5 promila. Za pojas nisam nikad u životu platio kaznu, za alkohol jedanput, a za brzinu, e tu ih se skupilo. Kad sam u autu pazim, ali na motoru ništa to. Ove akcije su dobre, ali znate što ću vam ja reći. Po ovoj cesti tko sve vozi, dobro je da nema sto mrtvih dnevno. Ja bih uveo zakon da osoba može polagati samo tri puta vozački ispit i ako nakon toga ne položi, nema dozvole – oštar je u svojim stavovima.
U pojedinim europskim zemljama postoji zakon gdje su vozila novih vozača posebno označena kako bi ostali sudionici znali da se radi o osobi koja nema dovoljno vozačkog iskustva.
– Ma nema ništa od toga, to se vidi odmah jesi li to il’ nisi. Može ona voziti sto godina, ona će opet biti glupa ženska, kao i starac od sedamdeset godina koji nema reflekse. Odmah znam jel isprid mene staro ili žensko – odmah se okomio na nježniji spol.
Zar su svi muški vozači dobri vozači, prekidamo Marka.
– Pa nisu, ali osjetiš odmah ispred sebe da to nije žensko i da nije staro – neda se naš sugovornik s Brodarice uvjeren u svoje vozačke sposobnosti.
Marko je napuhao 0,2 promila i nastavio dalje. Ponudu za testnu vožnju s njim, kako bi nam dokazao da je vrhunski vozač, ipak smo odbili i uputili se na sljedeću destinaciju – policijski punkt prije tunela Dumbočica. Odmah po dolasku zatekli smo postupanje policije koja je zaustavila vozača koji je upravljao vozilom u alkoholiziranom stanju.
– Provjeravamo njegove prekršaje unatrag tri godine i o tome ovisi trajanje zaštitne mjere koja može trajati od mjesec dana do godinu dana – pojašnjava nam Periša.
– Zaustavljaju me često i uvijek s kaznom, ali platim kaznu i idem dalje. Više manje su promili u pitanju – kaže nam 27-godišnjak koji nije bio upoznat s medijski najavljivanim ‘policijskim vikendom’.
Kako nam je rekao, ne čita novine, ne prati portala, a sudeći prema ranijoj izjavi, i da je pročitao, tko zna bi li to promijenilo stvar.
– Sad ja da radi medija ne bih trebao piti? Ljudi voze brzo, ja vozim lipo polako. Zato sam sad i dobio kaznu jer sam pijan, ne jer sam brzo vozio – kaže nam vozač koji je volan, nakon napuhanih 0,7 promila i oduzete vozačke dozvole na mjesec dana, prepustio suvozaču koji je bio trijezan.
U slučaju da je i suvozač bio pod utjecajem alkohola, što se utvrđuje alkotestom, onda se organizira prijevoz vozila.
– Postoji nekoliko opcija, ili vozač organizira da netko dođe po njega i vozilo ili se vozilo isključi iz prometa, ukoliko postoji adekvatno mjesto za parkiranje koje ne ugrožava prometovaje, ili mi zovemo vučnu službu. Trošak snosi on, a tu se radi se o nekoliko stotina kuna – objašnjavaju nam policijski služebenici.
– Dobio sam veliku kaznu, veliku. Tisuću kuna, za to čovik ovdi radi pola miseca- zaključuje 27-godišnjak koji je mogao odmah po odlasku iz kafića prepustiti volan prijatelju koji nije pio.
Hoće li mu ova kazna biti kap koja je prelila čašu ili će nastaviti dalje po svome, vrijeme će pokazati.
S tunelom je završila naša smjena, dok su momci u plavom ostali patrolirati šibenskim cestama do ranih jutrnjih sati.
Ovaj vikend su možda mnogi odlučili ne riskirati zbog najava pojačane kotrole, ali riskirati ne bi trebalo nikad. Ako pijete, ne vozite. Prebrzom vožnjom ćete možda doći kući pet minuta ranije, a možda i ne…