Stanovnici otoka Prvića i Zlarina u subotu, 1. lipnja organiziraju mirni prosvjed brodovima zbog problema na Jadrolinijinoj liniji 505 koja plovi na relaciji Šibenik – Zlarin – Prvić Luka – Prvić Šepurine – Vodice. Tim su povodom poslali i izjavu medijima, koju prenosimo u cijelosti.
Problemi na ovoj liniji traju već godinama, a privremeno dovođenje katamarana Olea kao zamjenskog broda na liniji kap je koja je prelila čašu strpljenja stanovnika otoka, kao i onih koji s kopna svakodnevno putuju na otoke na posao. Naime, Olea ne pristaje u Prvić Luku. Nikad, pod nikakvim okolnostima i bez obzira na vremenske uvjete. Na taj način, preskačući jednu od luka na liniji diskriminira putnike iz Prvić Luke te krši odredbe Ugovora o koncesiji za obavljanje privremenog obalnog linijskog pomorskog prijevoza na državnoj brodskoj liniji 505.
Po riječima odgovornih iz Jadrolinije, pristajanje nije moguće jer se Olein ulaz nalazi na krmi, a vrh rive je za tu svrhu prekratak. No rješenje postoji jer je i sama Lučka uprava ŠKŽ dozvolila pristajanje s unutrašnje strane rive gdje ima dovoljno mjesta i za pristajanje puno većih brodova, no iz nepoznatih razloga kapetani katamarana Olea ni tako ne žele pristajati. Stoga su stanovnici Prvić Luke prisiljeni ići u susjedno mjesto na otoku, Prvić Šepurinu, koja se nalazi na drugom kraju otoka. Ta situacija ne stvara samo problem najugroženijima, mahom starijem stanovništvu (neki od njih su i u invalidskim kolicima), koji do broda trebaju pješačiti uzbrdo u oba smjera, već i ljudima koji na otoku rade, vlasnicima obrta koji opskrbu obavljaju preko broda, djelatnici poštanskog ureda, medicinskoj sestri i liječniku, kao i organiziranim grupama koje dolaze u posjet Memorijalnom centru ‘Faust Vrančić’. Podsjetimo se da je Prvić jedan od sedam hrvatskih ‘otoka bez automobila’ i da ne postoji način da se putnicima organizira prijevoz do luke susjednog mjesta.
Osim toga, s obzirom da trenutno prometuje Premuda koja se učestalo kvari i gore spomenuta Olea, putnici nikada sa sigurnošću ne znaju koji će brod kada voziti te treba li ili ne ići u Prvić Šepurinu. Ažurno i pouzdano informiranje putnika nije na listi prioriteta ovog državnog brodara.
Odlaskom Tijata iz Jadrolinijine flote i s linije 505, ugovoreni su brodovi Lara i Premuda. Dok je Lara na remontu, s kojeg usput rečeno kasni, linija je do prije mjesec dana bila osuđena samo na jedan brod – Premudu koja vapi za svojim remontom, dok je Olea bila u Zadru, pa kad bi se Premuda iznenada pokvarila znalo je proći i do nekoliko sati dok se linija ponovno ne uspostavi, a što se za to vrijeme zbiva s putnicima koji natovareni spizom, kuferima, bijelom tehnikom, čame na zvizdanu čekajući Godota – nikog nije briga. Za njih nema informacije, refundacije nastalih troškova, izgubljenog vremena, propalih dogovora i izleta, a najgore je od svega kad se otočanin, prepun nasušnih potrepština koje je kupio na kopnu, ne može vratiti doma.
Osim ovih relativno novih problema postoje i oni koji traju zadnjih nekoliko godina. Preskakanje Prvić Luke bez opravdanih razloga i obrazloženja, kad vremenski uvjeti uopće ne otežavaju pristajanje. Taj trend je započela neka novija garnitura posade na Lari jer su do tada, otkad je na moru vapora, Lučani uvijek znali po kakvom jugu se pristaje u Prvić Luci, a po kakvom se ostaje doma ili ako baš mora ide u Šepurinu.
Oleom kao brodom nisu zadovoljni ni stanovnici Zlarina i Prvić Šepurine – nije to brod za naše potrebe i naš arhipelag, a njegova jedina prednost – brzina, nimalo ne igra ulogu na ovoj liniji na kojoj se velika brzina nema gdje razviti.
S obzirom da živimo u 21. Stoljeću, a Prvić i Zlarin nisu daleki pučinski otoci već se nalaze nadomak kopnu, smiješno je da kao zemlja koja se oslanja pretežno na turizam ne ulažemo više u kvalitetnu povezanost otoka s kopnom, tim više jer je linija 505 komercijalna linja koja se u ljetnim mjesecima isplati. Ni ljeti, kad su zbog prevelike gužve na liniji kašnjenja brodova bezobrazno velika, lokalno stanovništvo i radnici-putnici ne prolaze ništa bolje, tada linija ‘pripada’ turistima. I tu bi se, uz bolju organizaciju, mogli riješiti problemi s kašnjenjima.
Svjesni da se svi naši problemi s ovom linijom ne mogu riješiti preko noći, ovim prosvjedom želimo ukazati na nekoliko stvari od kojih se neke, uz dobru volju, mogu riješiti odmah dok za neke treba vremena uz nužnu suradnju nekoliko viših instanci.
– Na liniji 505 zahtijevamo brodove koji su po svojim maritimnim sposobnostima prilagođene našim potrebama i specifičnostima ove linije, brodove koji uvijek (osim u slučaju ekstremnih vremenskih uvjeta) mogu pristati u svakoj od luka. Brodove koji su tehnički ispravni i koji su na vrijeme obavili redovni remont.
– U slučaju kad nije moguće pristati na vrh rive u Prvić Luci, bilo zbog vremenskih uvjeta bilo zbog karakteristika broda zahtijevamo pristajanje s unutrašnje strane rive.
– Zahtijevamo i kvalitetniju komunikaciju Jadrolinije s putnicima, ažurno i pouzdano informiranje o bilo kakvim promjenama na liniji.
– Apeliramo na sve institucije koji mogu pomoći da Prvić Luka dobije rivu koja bi bila operativnija i sigurnija za pristajanje brodova. Znamo da za to treba vremena i zato smo se voljni strpjeti – jer kako nam iz Jadrolinije poručuju: ‘strpite se još malo dok ne dođe Lara’. Za novu rivu strpljenja, kako smo naveli imamo, ali za ovo bešćutno i nepotrebno ignoriranje i diskriminiranje Prvić Luke – nemamo! I zato svi u prosvjed 1. lipnja 2024.!
Polazak iz Prvić Luke brodovima bit će u 14 sati nakon čega se ide prema Zlarinu i zatim prema kanalu sv. Ante, poručuju nezadovoljni stanovnici Prvića i Zlarina.