Zadnji petak u studenom poznat je globalno kao ‘Black Friday’ ili dan velikih sniženja kada trgovine za kupce pripremaju posebne ponude, obično daleko povoljnije od sezonskih sniženja, piše Dnevnik.hr
U Hrvatskoj je to Crni petak, a sniženja se protegnu na cijeli tjedan. Trgovci već neko vrijeme bombardiraju potrošače reklamama s popustima, a mnogi online trgovci uvode i ‘pre Black Friday’. Tog dana se više kupuje na online kanalima, a najviše se traže odjeća i obuća, tehnika, ali i kozmetički proizvodi. Primamljiva sniženja na Crni petak mnogima su neodoljiva pa stihijski kupuju i ne paze na kojim stranicama ostavljaju podatke.
Međutim, treba biti itekako oprezan kod online kupnje i ponuda koje izgledaju nevjerojatno dobro. Iza takvih obično stoje prevaranti koji samo čekaju kako bi se domogli vaših osobnih i kartičnih podataka te vam počistili račun. Ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, vjerojatno ni nije istinito. Savjetuje se stoga da se koriste online trgovine iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije kada je moguće, jer su veće šanse da se riješe mogući problemi.
Ovo su ključni savjeti za sigurnu kupnju:
– Budite oprezni s ponudama poput Black Friday hot sale, 80% OFF, Discount Sale. Dobro je provjeriti cijene prije nego što krenu popusti jer neki trgovci njima manipuliraju pa ih povise prije sniženja
– Uvijek provjerite web-prodajno mjesto na kojem kupujete unosom prave web-adrese u internetski preglednik. Ona treba počimati sa “https://” ili se pak pri dnu vašeg zaslona nalazi ključić ili lokot.
-Provjerite dostupnost korisničke službe web-prodajnog mjesta, mogućnost reklamacije, povrata i troškove dostave robe kao i suglasnosti koju dajete prilikom kupnje. Ne unosite svoje osobne podatke niti podatke o kartici u ponude, nagradne igre, natječaje, poruke dostavnih službi i slično jer mogu biti oblik prijevare s ciljem prikupljanja osobnih i financijskih podataka. Takve poruke često vode na lažne stranice koje mogu izgledati uvjerljivo i koristiti se imenima poznatih stranica na kojima inače kupujete.
-Provjerite e-mail adresu s koje ste dobili poruku, sastoji li se ona od nepovezanog skupa znakova ili sadrži naziv prodajnog mjesta, a na originalnim stranicama dostavne službe informirajte se o uvjetima plaćanja poštarine. Svoje korisničke račune uvijek obnavljajte na stranicama na kojima ste inače prijavljeni, odnosno na stvarnoj web-adresi prodajnog mjesta, unosom svojeg korisničkog imena i lozinke, a nikada putem zaprimljenog linka.
– Ne šaljite putem društvenih mreža, SMS poruka ili e-mailova podatke o svojoj kartici niti njezinu presliku.Prilikom unosa broja kartice, primjerice za plaćanja unutar raznih aplikacija, provjerite uvjete uporabe i jesu li podaci o kartici automatski spremljeni za buduće kupnje, a osobito ako uređaj dajete i djeci. Budite svjesni da u slučaju da dijete ili treća osoba obavi kupnju karticom koju ste pohranili za plaćanja unutar aplikacija, kao korisnik kartice odgovorni ste za takve transakcije.
– Redovito pregledavajte svoje troškove i koristite ostale mogućnosti upravljanja potrošnjom putem usluga i aplikacija izdavatelja vaše kartice te, ako uočite bilo kakav sumnjivi ili nepoznati trošak, to mu odmah javite. Ako proizvod ne stigne, kontaktirajte prodavača. Ako ne odgovara, obratite se svojoj banci. Najčešće se radi o tome da roba nije isporučena ili da je iznimno loše kvalitete. Zato je prilikom izbora online trgovine ključan element mogućnost povrata novca.