Konceptualna izložba Šibenčanina Duje Kodžomana ‘Centar za m_ješanje mode’ bit će otvorena u petak, 25. kolovoza u 21 sat u Studiju Galerije sv. Krševana u Šibeniku.
Jozefina Čurković napisala je, između ostaloga, u predgovoru izložbe kako Centar za m_ješanje mode nastaje na sjecištu konceptualne umjetnosti i kritičkog spekulativnog dizajna u smjeru odluke da se ne dizajnira uporabni predmet, nego rekvizit, artefakt koji služi kao polazište za gradnju narativa i stvaranje ambijenta [2], a s ciljem raslojavanja procesa nastanka i distribucije specifičnoga tipa tzv. merchandisea (merch) i njegove reinterpretacije.
Merch možemo opisati kao slojevit fenomen koji nadilazi samu proizvodnju “reklamne” odjeće i modnih dodataka. Vodeću ulogu u tome kontekstu preuzimaju verificirani korisnici društvenih mreža – influenceri – koji za publiku kreiraju neki oblik robe koji njihovi pratitelji mogu kupiti i na taj način posjedovati barem jedan opipljivi djelić osobi svojstvene ikonografije, retorike ili životnog stila. U elementarnoj izvedbi, riječ je upravo o pamučnim majicama na koje je otisnut motiv ili tekst koji se na neki način povezuju s tom osobom. Zahvaljujući marketinškoj strategiji ova se, u suštini “nedizajnirana odjeća”, transformira iz utilitarnog odjevnog predmeta u l’objet du désir; kratkotrajnu, ali intenzivnu viralnu atrakciju.
Nastojeći demistificirati mehaniku stvaranja takvih odjevnih predmeta, Duje Kodžoman napušta uobičajene procese i metode svojstvene struci te “dizajn” preuzima iz javne sfere – simboličkog public domaina – i u njegovu ga nepatvorenome obliku aplicira na osnovni odjevni predmet. Motive pronalazi u vlastitom foto arhivu: fotografije natpisa u javnom prostoru hrvatskih i europskih gradova postaju podloga za kreiranje kolekcije. S pomoću jednostavnog online alata kreira etikete za svoj fiktivni brend Duje Design, ciljano se priklanjajući minimalnoj intervenciji i osnovnom serifnom pismu (Times New Roman), kako bi naglasio princip minimalnog napora inherentan proizvodnji mercha. S pomoću transferpapira motive otiskuje na pamučne T-shirt majice proizvođača Fruit of the Loom. I izbor toga ikoničnog konfekcijskog brenda je elaboriran potez kojime se Duje Design svrstava u društvo mnogobrojnih kolaboracija influencera s modnim brendovima, ali i cross-over projekata istaknutih modnih kuća (recentno: Fendi × Versace, Gucci × Balenciaga, Jacquemus × Nike itd.).
Posjetitelji će izložbu moći razgledati do 22. rujna, svaki dan osim nedjelje, od 9 do 12 i od 20 do 22 sata.
Duje Kodžoman (1993), modni dizajner, doktorand na Prirodoslovno-tehničkom fakultetu Sveučilišta u Ljubljani, diplomirao je i radi na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Područje njegovog znanstvenog i umjetničkog interesa usredotočeno je na modni dizajn i psihofiziku. U okviru doktorske disertacije bavi se proučavanjem emocionalnog modnog dizajna i osjetila. Njegovi znanstveni radovi objavljeni su u indeksiranim časopisima (Annales, Autex, Color Research & Application), a modna kolekcija u talijanskom Vogue-u, za što je nagrađen Rektorovim priznanjem za međunarodni uspjeh. Autor je poglavlja u sveučilišnom udžbeniku, te član uredničkog odbora DIPMOD publikacija. Dizajnirao je uniforme zaposlenika Ureda predsjednika RH, te je autor kostimografije otvaranja Europskih sveučilišnih igara 2016. Izlagao je na osam samostalnih i 26 skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu (Slovenija i Rusija), te kurirao i mentorirao tri izložbe sa studentima. Član je Hrvatskog dizajnerskog društva i umjetničkog društva Grupa 9.