Vijećnik Nenad Renje već je na aktualnom satu spomenuo nove autobuse i gradski prijevoz.
Kroz čitavo vrijeme se poteže tema gradskih autobusa, no što je sa populacijom iz ruralnog područja? Naša dica žele biti dio ovoga grada. Ako je ovo grad za mlade dajte da i oni žive! Znate da vlak kasni ili ne dolazi?! Autobusi koji voze preko Boraje, Vrpolja i Lepenice su linije koje voze direktno za Split pa je lutrija upasti u njih. Hoće li se ruralni dio grada napokon prikloniti gradu i hoće li se shvatiti da je i to dio grada? – pitao je Renje.
– Nesigurnost dolaska i odlaska autobusa je problem nebitno gdje živite i upravo je to glavni razlog zašto ljudi ne koriste javni prijevoz. Mi smo kao grad u medije pustili jednu kartu kao prijedlog linija kojom nisu obuhvaćeni svi mjesni odbori. Upravo se radi na prijedlogu linija za pokrivanje svih mjesnih odbora i čuli smo sve vapaje iz svih dijelova grada i zato smo se odlučili otići u ovu kompleksnu priču javnog gradskog prijevoza. U devetom mjesecu kreće se sa svim linijama. I onda ćemo po potrebi povećavati dinamiku vožnje – kazao je Mileta.
Kako je bilo i za očekivati najviše bure podigla je peta točka dnevnog reda današnje sjednice Gradskog vijeća. Prijedlog izmjena i dopuna Proračuna grada Šibenika za 2022. godinu i projekcija za naredne dvije nije prošao bez žestoke rasprave. Naime, iako je ova točka prvenstveno tehničke prirode njome se osiguravaju sredstva za subvenciju javnog gradskog prijevoza koji je najavljen kao besplatan pa opozicijskim vijećnicima nije jasno za što točno grad daje novac.
– Kroz ovu odluku osiguravamo po 10 milijuna kuna za iduće dvije godine Gradskom parkingu koji će oda sada brinuti o javnom gradskom prijevozu. To nije cjelokupni trošak, on će biti znatno veći no mi očekujemo i prihode – kazao je obrazlažući ovu točku Slobodan Tolić pročelnik upravnog odjela za financije grada Šibenika.
Spomenuo je i kako se ova odluka donosi iz razloga povećanja plaća u dječjim vrtićima kojima je osnivač grad zbog zakonske obveze kojom se plaće odgojitelja izjednačavaju s plaćama učitelja te zbog troškova uređenja tvrđave sv. Ivana i Centra koraljarstva na Zlarinu. No, to su svi smetnuli s uma i krenuli na proču o autobusima i Gradskom parkingu.
– Ove godine imamo proračunski trošak veći za pet milijuna kuna, a iduće dvije po 10 milijuna. To je sve posljedica subvencije javnog prijevoza prema Gradskom parkingu za tvrtku javnog prijevoza. To je tek početak troškova jer tražio sam studiju koliko će građane i gradski proračun to sve skupa koštati do danas nisam dobio konkretan odgovor, a gradonačelnik je obećao da bi taj i takav prijevoz trebao biti besplatan. Očito je da neće. Također ne vidim načina da se sa 11 autobusa pokriju sve linije administrativnog područja grada Šibenika pa ćemo uskoro i u nabavku novih autobusa što je dodatni trošak. Mileta je nedavno izjavio da nam treba 50 autobusa. Uz to tu su troškovi održavanja, goriva, plaća vozača…. Nisam protiv podizanja standarda u kvaliteti prijevoza nego želim prekinuti tradiciju ulaska u velike projekte bez davanja svih informacija građanima kao i obavijesti o troškovima. Nemojmo se uspoređivati s drugim zemljama, kazao je Kovač.
Evo što je na sve ovo rekao gradonačelnik.
– Definitivno nećemo odustati od suvremenog modernog gradskog prijevoza. Šibenik mogu usporediti sa svima nije bitna veličina grada možemo se usporediti i sa Zagrebom, a mi ćemo imati bolji gradski prijevoz od njih. Nećemo odustati od pokrivanja cijelog administrativnog područja grada jer želimo da sva djeca imaju mogućnost odlaska na treninge i da imaju pravo na prijevoz. Studija će kazati i način financiranja javnog gradskog prijevoza, znamo da će nam trebati kupnja dodatnih autobusa da bi sve pokrili. Najkonkretnija i najkvalitetnija pomoć organizacije prometa u stajanju i kretanju je omogućiti svima da od lokacije A do lokacije B putuju sigurnim i kvalitetnim prijevozom. Digitalnim putem omogućit ćemo kupnju karte i praćenje prijevoza. Sve odgovore ćete svi dobiti kada studija bude gotova. Sanjam o tome da dijete dođe na autobusnu stanicu i u 10 minuta dočeka siguran, dostupan, točan i moderan autobus. Ono što smo imali do sada ne sliči na ništa – kazao je Burić.
Kovač je zatim rekao kako nije neprijatelj javnog gradskog prijevoza već ga brinu troškovi koji nastaju, a neznanje i čekanje studije da se procijene troškovi smatra krajnje neozbiljnim.
– U sklopu projekta Integrirana mobilnost Grada Šibenika provedena je javna nabava i za studiju, a ugovor je potpisan nakon tri žalbena postupka krajem prošle godine s tvrtkom Ernst & Young. Kada smo ugovor potpisali znali smo da će izrada studije trajati 12 mjeseci. Polagano puštamo vijesti i informacije o svemu, a sada je završena i financijska struktura. Ono što znamo je to da nam je potrebno više autobusa. Imamo pravo na podugovaranje i neke linije će voziti podugovaratelji – objasnio je Petar Mišura pročelnik upravnog odjela gospodarstvo, poduzetništvo u razvoj grada Šibenika.
Šibenik je jedini grad koji do sada nije imao tvrtku za javni gradski prijevoz i zbog toga se išlo na varijantu dizel autobusa jer nije postojala flota autobusa na temelju koje bi se ovisno o zagađivanju mogli nabavljati drugi autobusi, kao na primjer električni. Plan grada je u budućnosti nabaviti električne autobuse, napomenuo je Mišura u svom izlaganju kazavši još kako je želja grada da prijevoz bude besplatan, no u prvom trenutku radit će se o participaciji građana pa bi autobusna karta mogla koštati jednu kunu.
– U zadnjih nekoliko godina Zadar je dobio 25 autobusa, Zagreb 30, Osijek 12, Split 24, Vinkovci 7 i zato su kod nas sada naprasno napravljeni ovi projekti Poljane i prijevoza. Žalosno je da se dizel autobusi nabavljaju samo u Hrvatskoj, a za godinu dana će biti samo električni autobusi u cijeloj Europi. Besplatan autobus ima ekološki efekt da bi se smanjio promet u središtu grada, ni tu nismo dosljedni – kazao je Rikard Marenzi, vijećnik NLSP-a.
Njegova izjava izazvala je ljutnju gradonačelnika.
– Trebali ste slušati pročelnika, nemojte uspoređivati druge gradove koji su imali komunalne tvrtkeg a Šibenik je nije imao nego samo privatnika u koncesiji koji ne može sudjelovati u nabavci autobusa, pa slušajte što vam se govori, naša namjera je besplatan komunalni prijevoz, a geopolitička zbivanja nameću svoje, a ako će karta biti 1 kunu eto onda priznajem izigrao sam javnost. Šibenik će dobiti suvremeni komunalni prijevoz i financijski isplativ, dezinformirate javnost sa svojim izjavama – kazao je Burić.
Vijećnik Ivan Slavica osvrnuo se na to kako imamo veliki problem sa percepcijom što je to Grad Šibenik jer se ne misli na ljude koji žive na otocima. Što će njima besplatni ili bilo kakvi autobusi ako ne mogu s otoka doći do grada?
– Zahvalio bi se pročelniku Mišuri na svemu što nam je danas rekao. Čini mi se da sam otkrio kakav je put bio za nabavku autobusa. Nabavili smo ono što nam je sada dostupno. Tu mislim da radimo dugoročnu štetu gradu i koliko god ovo bio sada korak naprijed dugoročno je korak unatrag. Mogli smo pričekati godinu dana i osnovati komunalnu tvrtku pa onda krenuti u nabavku autobusa. Trebamo pažljivije i zajednički misliti na godine unaprijed, ovih autobusa se trebalo rješavati, a nabavljati električne. Izabrali ste raditi teške stvari pa ih sada i odradite kako treba – kazao je Restović.
Vijećnik Branko Kronja predložio je da se organizira tematska sjednica kako bi se pričalo o ovom očito gorućem problemu u gradu pa da se napokon vijećnike i javnost upozna sa svime oko javnog gradskog prijevoza i troškova koji će nastati.
Prijedlog izmjena i dopuna Proračuna grada Šibenika za 2022. i projekcija za 2023. i 2024. godinu izglasan je na kraju sa 11 glasova za, četvero vijećnika je bilo protiv dok ih je petero ostalo suzdržano.