Više

    Kraljevi – bogotražitelji

     

    don-marinko

    Svetkovina Bogojavljenja (Tri kralja) povijesno je stari blagdan kršćanskog istoka, stariji od Božića, koji je imao za cilj predstaviti Isusa Krista kao sveopćeg Spasitelja svih naroda. U središtu svetkovine nalazi se neobičan evanđeoski događaj o tajanstvenim mudracima s istoka, najvjerojatnije iz Perzije, koji dolaze u pohode novorođenom Isusu. Vođeni zvijezdom, dolaze do Betlehema, klanjaju se Isusu kao novorođenom  kralju židovskom, darivaju ga zlatom, tamjanom i smirnom – tim činom mupriznaju božansko dostojanstvo – te se vraćaju u svoju nepoznatu zemlju.Kasnija crkvena predaja ih je povezala s Izaijinim proroštvom o kraljevima s istoka, dala im imena Gašpar, Melkior i Baltazar te ih često predočava kao predstavnike triju kontinenata: Europe, Azije i Afrike.

    U tajanstvenim mudracima Crkva vidi vrlo snažnu evanđeosku poruku kako svako iskreno traganje za istinom u konačnici dovodi do spoznaje o Bogu kao stvoritelju i uzdržavatelju cijeloga svemira i svakog stvorenja te da nam se on potpuno objavljuje u osobi Isusa Krista. On je, kako piše evanđelist Ivan na početku svog evanđelja, vječnaRiječ po kojoj jesve postalo i bez nje nije postalo ništa. Papa Franjo u enciklici Svjetlo vjere piše kako su ovi mudraci slika vjernika tražitelja koji „nastoji prepoznati Božje znakove u svakodnevnom iskustvu svojega života, u ciklusu godišnjih doba, u plodnosti zemlje i u cjelokupnom gibanju svemira. Bog je svjetlost i mogu ga naći oni koji ga traže iskrena srca.“

    Pitanje odnosa vjere i razuma vrlo često se u našoj kulturi problematizira na način da se ovo dvoje dovodi u sukob te da vjerovanje proturječi razumu, a razum vjeri. Crkvi, a slično i drugim religijama, spočitava se da su taj sukob redovito rješavali nauštrb razuma. Naravno, Crkva se nikad nije složila s takvim tvrdnjama te upozorava kako ozbiljne analize povijesnih i današnjih sukoba vjere i razuma, koji se često preuveličavaju ili krivo interpretiraju, otkrivaju kako su oni rezultat krivog shvaćanja uloga bilo vjere bilo razuma, a najčešće obadvoga. Naprotiv, od samih početaka pa kroz cijelu svoju povijest Crkva s najdubljim uvjerenjem ističesukladnost vjere i razuma te potrebunjihovog uzajamnog nadopunjavanja u traženju potpune istine o čovjeku i svijetu. Tako većna samom početkuvrlo značajne enciklike Vjera i razum bl. papa Ivan Pavao II. piše: „Vjera i razum izgledaju poput dvaju krila kojima se ljudski duh uzdiže k promatranju istine. Sam Bog je pak onaj koji je usadio u srca ljudi nastojanje da spoznaju istinu.“ U istoj enciklici se ističe kako je Crkva uvjerena da vjera i razum uzajamno pomažu jedno drugom i da u tom odnosu jedno za drugo imaju funkciju kritičke i pročišćavajuće prosudbe. Time se međusobno potiču za daljnje istraživanje i produbljivanje. Opisujući zablude u koje se upada ukoliko razum lišimo vjere ili vjeru razumabl. Ivan Pavao II. piše: „Pogrešno je mislitida je vjera pred slabim razumom moćnija. Naprotiv, ona sama dospijeva u opasnost da postane bajkom ili praznovjerjem. Na isti način razum, pred kojim se ne nalazi čvrsta vjera, nije više izazvan promotriti novost i radikalnost samoga ‘biti’.“

    Drugim riječima vjera bez razuma vodi u duhovnu plitkoću i siromaštvo što može odvesti urazličite zablude. Prvi je vjerskifanatizam, koji se očituje u slijepom izvršavanju religijskih normi bez svijesti o njihovom smislu i svrsi. Druga je zabluda da se vjeru i vjerski doživljaj Boga svede na emotivno stanje, na dobar osjećaj, na euforiju koja vrlo lako može izgubiti kontrolu i čovjeka odvesti u područje potpuno nesigurne i promjenjive religioznosti,a koja lako izgubi svaki jasan temelj i usmjerenje. Konačno, vjera lišena razuma može biti svedena na subjektivno iskustvo koje nema snagu biti opća ponuda. Zanemarivanjem razuma u vjeri gubi se mogućnost da se Boga prepozna kao stvoritelja svega lijepog i smislenog, kao onoga kojega se ne mora nužno tražiti u ushićenju, u emocionalnom naboju, u euforiji, u neobičnim iskustvima, već i u logici svijeta i stvari, u znakovima i promjenama koje nam nudi priroda, naša narav, smislenost svijeta, svrsishodnost događaja, analiza iskustva i sl. Vjera postaje tako siromašna ukoliko joj oduzmemo oštrinu i dubinu razumskog uvida.

    Na drugoj strani je opasnost da razum lišimo vjere, odnosno objavljene istine. To je zabluda samodostatnosti i samouvjerenosti razumakoji odbacuje bilokakvu poniznost vjere kako bi osmislio ljudsko postojanje. Tada razum svoje granice shvaća kao krajnje i ne ide dalje od njih.U pitanjima vjere i Boga lako zalazi u skepticizam i agnosticizam, u nijekanje bilo kakve mogućnosti razumske spoznaje Boga, pa čak i jedne univerzalne istine. Na društveno-političkom planu to rađa grubim laicizmom koji vjeru želi potpuno izgurati iz javnog života. Tada se gubi objektivni temelj morala i etike te u krajnjoj liniji dovodi se u pitanje odgovornost prema životu, a time i opstanak čovjeka. Nije li čudno da smo danas, kada se hvalimo znanstveno tehničkim i inim dostignućima, došli do toga da je upravo čovjek najveća prijetnja samom sebi i opstanku života na zemlji?

    Podsjećati na potrebu zajedničkog traganja vjere i razuma za istinom danas je nužno više nego ikad, upravo zbog krize istine u kojoj živimo. Sveprisutni relativizam koji pitanje o univerzalnoj istini, odnosno pitanje o Bogu, drži nevažnim, sve više pokazuje svoju zabludivost u gubitku perspektive. Istinu treba tražiti strpljivo i ponizno. Svako takvo traganje može nas voditi različitim putovima, ali će nas sigurno dovesti jedinog mogućeg cilja – do Boga. Mi vjerujemo da nam se on objavljuje u Isusu Kristu, baš kao i tri kralja mudraca.

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    Recept za tiramisu s jagodama koji se brzo...

    Obožavate tiramisu? Svake godine jedva čekate sezonu jagoda? Onda je vrijeme da ova dva zadovoljstva spojite u ukusan desert koji će za tren nestati...

    Bedem na poluotoku Oštrica intrigira turiste i istraživače

    Bedem na poluotoku Oštrica, jedan od simbola Grebaštice kod Šibenika - intrigira mnoge posjetitelje i turiste i istraživače, piše HRT. Iako se smatralo da je...

    Carević: ‘Nisam bahat, ali kada smo pravi u...

    Još šest utakmica do kraja je Prve NL. Šibenik bi se pobjedom u svih šest, čemu se svi nadamo, vratio u elitni rang. Gdje...

    U potrazi ste za poslom? Donosimo deset novih...

    Počnite svoju potragu za poslom na posao.hr., vašem izvoru poslovnih prilika. Ovdje možete pregledati deset pozicija koje su posebno odabrane za vas ovaj tjedan! Hotel...

    NAJNOVIJE

    Recept za tiramisu s jagodama koji se brzo priprema i još brže nestane s tanjura

    Obožavate tiramisu? Svake godine jedva čekate sezonu jagoda? Onda je vrijeme da ova dva zadovoljstva spojite u ukusan desert koji će za tren nestati...

    Bedem na poluotoku Oštrica intrigira turiste i istraživače

    Bedem na poluotoku Oštrica, jedan od simbola Grebaštice kod Šibenika - intrigira mnoge posjetitelje i turiste i istraživače, piše HRT. Iako se smatralo da je...

    Carević: ‘Nisam bahat, ali kada smo pravi u ovoj ligi ne može nam nitko ništa’

    Još šest utakmica do kraja je Prve NL. Šibenik bi se pobjedom u svih šest, čemu se svi nadamo, vratio u elitni rang. Gdje...

    U potrazi ste za poslom? Donosimo deset novih oglasa

    Počnite svoju potragu za poslom na posao.hr., vašem izvoru poslovnih prilika. Ovdje možete pregledati deset pozicija koje su posebno odabrane za vas ovaj tjedan! Hotel...