Napad na redakciju francuskog satiričnog lista Charlie Habdo sa sjedištem u Parizu u kojem je ubijeno 12 osoba, među njima i novinari, odnosno karikaturisti lista koji su mnogi voljeli, mnogi baš i ne okarakteriziran je kao, između ostalog, napad na slobodu izražavanja, slobodu govora.
Karikatura je bila ‘Charlijev’ način izražavanja stavova o mnogim gorućim svjetskim pitanjima. Karikature koje su crtali ‘Charlijevi’ autori bio je i još uvijek jest umjetnički izraz mišljenja na koji su autori imali svako pravo. Htjeli – ne htjeli, umjetnost u svim svojim oblicima oduvijek je bila najbudniji i najiskreniji kroničar društvenih zbivanja vremena u kojem su njeni pronositelji djelovali.
Dobro to znaju pojedini Šibenčani koji se u svom radu susreću s društveno aktivnim umjetnicima svake ‘vele’ ili i sami imaju nešto za reći na goruća pitanja koja se tiču svih stanovnika svijeta.
Jedni od njih su Igor Bergam, pokretač Regius festivala – festivala alternativne glazbe s područja regije s ciljem promicanja tolerancije, suradnje i nenasilja. Drugi je Šime Bilić, DJ i producent drum’n’bass, neurofunk sastava Sinister Vision. Ovo su njihovi osvrti na događanja 7. siječnja u Parizu.
VOLI VAS BOG
Odmah na početku priče, Bergam se osvrnuo na zanimljivu stranicu na društvenoj mreži Facebook jednostavnog, ali znakovitog naziva ‘God’ (‘Bog’). Putem fotografija, statusa i objava druge vrste, administratori spomenute stranice govore u ime Boga.
– Ali nije riječ o onome što biste očekivali da vam Bog govori s oltara, nego baš suprotno. Govore totalno kritički o religijama, crkvenim dogmama i lošim stvarima koje se rade za boga i u božje ime već tisućama godina – objašnjava , dodajući:
-Zadnji post koji sam vidio na tom fanpageu glasio je otprilike ovako kad ga prevedemo:’dragi ateisti, još jednom, moram priznati, radite odličan posao tako što ne izvodite nikakve terorističke akcije. Nastavite s dobrim poslom. Voli vas Bog’. To mi je super fora koja, u biti, govori sve što se ima reći vezano za napade u Parizu. Ipak, nije to sve što Bergam ima za reći na spomenutu temu jer njemu, baš kao i milijunima i milijunima ljudi diljem Zemlje nedopustivo je da se ljudi međusobno ubijaju zbog različitih mišljenja o istoj temi ili, konkretno, zbog različitih stavova po pitanju religija.
– Još se jednom pokazalo da religije, nažalost, eto na jasnom primjeru vidimo, dijele ljude, da potiču mržnju i koriste se kao razlozi za ubijanje. Mislim da je tu nešto vraški krenulo po zlu još od samih početaka – završava. Događaj od 7. siječnja lako se mogu dogoditi bilo gdje u svijetu pa tako i u Hrvatskoj jer svaka država ima svoju kritičnu masu koja izražava svoje mišljenje putem sebi svojstvenih kanala komuniciranja.
Evo, na primjer, Šibenik je u 2015. godinu ušao uz pjesme uvijek angažiranih stihova zagrebačkog hip hop sastava Elemental, potom bosansko-hercegovačkog sastava Dubioza Kolektiv što je u jednom trenutku dovelo i do trzavica na političkom planu u Krešimirovom gradu.
-Kad gledamo glazbu, glazba je jako moćan kanal za slanje kojekakvih poruka i stavova, a glazbenici itekako jasno i rado koriste svoj položaj za komentiranje društvenih i drugih tema iz zemlje i svijeta. E, sad, kad povežemo s tim ugrožavanje slobode govora kakvo vidimo na primjeru iz Francuske, dolazimo do toga da bi se ‘masu’ bendova koje sam ja, na primjer, doveo u Šibenik, moglo dovesti u pitanje vrijeđaju li oni neke društvene slojeve ili vjerske zajednce i slično. Ako tako razmišljamo, odna je moglo doći do napada i na Antenat i na Let 3 ili Debelog precjednika jer kritiziraju današnji društveni poredak – iskren je Bergam na čijem se popisu bendova koji su prema nekima zaslužili kaznu zbog javnog istupanja na temu seksizma, kriminala, droge, prostitucije, regionalne politike pa i onih bendnova čija bi ‘krivnja’ bila samo ta što su iz neke od susjednih zemalja. Isto tako, u kontekstu ugrožavanja slobode govora, bilo kakvom napadu bili su izloženi prethodno spomenuti bendovi Elemental i Dubioza Kolektiv i publika koja ih je došla poslušati čak i na minus šest stupnjeva zraka i pod udarima jake bure te posljednje noći 2014. godine, u Šibeniku.
JER JE NEKOM POVRIJEĐEN EGO
-E, sad. U jednu ruku, dogodio se napad na slobodno izražavanje i umjetnost. Granice humora i posebno ‘crnog humora’ nikad se nisu mogle postaviti jer smo svi različiti i drugačijih ukusa. Međutim, to ekstremisti ne vide. Umjetnost, u bilo kojoj formi, je izražavanje tih ekstremnih osjećaja. Stoga, imate dva ekstremiteta koja se, naravno, međusobno napadaju i tada dolazi do sukoba. To nema veze s religijama ni vjerom jer niti jedna religija nije negativna već smo negativni mi ljudi koji u ime nečeg radimo što nas je volja. Posebno u situacijama poput ovih gdje je direktno napadnuta ‘čast’ i ‘slava’ jednog ili više entiteta bili oni vjerski, politički, principijelni ili čisto jer je nekom povrijeđen ego – tvrdi Bilić.
Prema Biliću, a s njim bi se mogli složiti mnogi, mnogo je religija na svijetu u ime kojih su se radile i još uvijek rade strahote koje, zapravo, nemaju mnogo veze s vjerom, religijom u čije se ime navodno rade. Provoditi teror, terorizam u ime bilo koje religije diljem svijeta najveća je ljudska glupost pored svih postojećih strahota koje postoje, a koje je opet čovjek sam ‘zakuhao’. I doista, danas stotine ljudi prosvjeduje diljem svijeta zbog stotine različitih razloga. Ljudi se bore s besparicom, globanim zatopljenjem, epidemijama raznih bolesti, gladi, rasizmom…
-Da, mislim da je napadnuta sloboda govora i izražavanja. Neki bi argumentirali i da se zlouporabila sloboda govora, ali zar to nije poanta slobode govora? Da svatko može reći što misli? – pita, zaključujući:
– Teror je forma socijalne bolesti, socijalni konstrukt kreiran iz težih osjećaja poput mržnje i straha. On će, nažalost, uvijek postojati. Čak i kad planet Zemlja (ako ikad) bude u savršenoj harmoniji, uvijek će postojati onaj jedan učenik koji mora biti nasilnik i tuči slabije.