…iz tiskanog izdanja |
Gradski odbor šibenskog SDP-a ovih je dana bio iznimno zainteresiran za račune i financijsko poslovanje Šibenskog tjednika. Potpredsjednica gradskog odbora SDP-a Anita Jakšić ovog je tjedna uputila službeni stranački upit na adresu nekolicine institucija čiji je osnivač Županija šibensko-kninska, te jednu državnu tvrtku u kojem, pozivajući se na članak 17. zakona o pravu na pristup informacija, izričito traži odgovor na pitanje koliko su kroz 2012. i 2013. godinu isplatili novčanih sredstava nakladniku Šibenskog tjednika, tvrtki Šibenik media d.o.o. i partnerskoj tvrtki Kocka d.o.o. po bilo kojem osnovu. Zamjenica predsjednika GO SDP-a zahtjeve za definiranje odnosa sa Šibenskim tjednikom poslala je Croatia osiguranju – filijali Šibenik, Županijskoj lučkoj upravi, Općoj bolnici Šibenik, Domu za starije i nemoćne Šibenik, Županijskoj upravi za ceste, Cestama Šibenik, te Nacionalnom parku Kornati. Anita Jakšić spomenutim upitom nije prekršila nijedan zakon. Štoviše, Zakon o pravu na pristup informacijama dozvoljava svakom građaninu RH, pa tako i političkoj grupaciji da upita i dobije podatke o funkcioniranju javnih poduzeća. No, problem je etičke prirode. U Hrvatskoj je, naime, potpuno neuobičajena praksa političkih stranaka da se raspituju o poslovanju medija u cjelini, a kamoli da pritom ističu jedan medij. Takvo postupanje šibenskog SDP-a osudili su svi priznati hrvatski stručnjaci za odnose s javnošću s kojima smo kontaktirali na ovu temu.
STRANAČKA DRŽAVA
Aleksandra Kolarić, stručnjakinja na polju odnosa s javnošću, bila je glasnogovornica Vlade Ivice Račana, deklarirana je SDP-ovka, no oštro osuđuje postupak šibenskog SDP-a.
– Kada takve upite šalje lokalna vlast, to je čudno, no kada to čini lokalna stranka, to je nedopustivo! Gradska vlast, doduše, može zatražiti izviješća o poslovima koje su javne tvrtke i ustanove sklopili s medijima, ali ti podaci moraju tada biti za sve medije, a ne samo za jedan. U protivnom, stječe se dojam kako se pokušava diskriminirati jedan određeni medij, a to nikako ne bi smjelo biti tako – kaže Kolarić. Navodi kako je osobno članica SDP-a, no kako ne može opravdati takvo postupanje.
– Niti jedan član niti jedne stranke ne bi smio tražiti niti dobiti takve podatke od lokalnih tvrtki jer njima ne upravlja stranka, već pojedinci koji su dobili izbore. U protivnom, stvarat ćemo stranačku državu – poentira Kolarić. Na pitanje u kolikoj je mjeri riječ o napadu SDP-a na slobodu medija, Kolarić odgovara kako je u ovom trenutku riječ samo o dopisu, no problem će nastati ukoliko taj dopis bude utjecao na budžet medija. Ako padaju prihodi medija, upućuje, medij ne može biti slobodan.
Kolarić ipak ne čude takvi postupci šibenskog SDP-a, s obzirom da i premijer Zoran Milanović zazire od bilo kakve suradnje s medijima i PR agencijama. Premijer je, navodi Kolarić, nedavno napravio presedan zabranivši javnim ustanovama u vlasništvu države korištenje PR usluga, a prije nekoliko dana šef kabineta premijera zatražio je podatke o korištenju usluga marketinga i PR-a i za tvrtke Plinacro i Janaf.
– Nije posao premijera da određuje korištenje PR usluga javnih poduzeća, isto kao što nije posao lokalnog ogranka bilo koje stranke da određuje gdje će se oglašavati neka od lokalnih tvrtki – zaključila je Aleksandra Kolarić.
Žarko Puhovski, profesor na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, također je osudio praksu SDP-a da se raspituje samo o jednom mediju.
– Takvo ponašanje je više svojstveno istraživačkim novinarima, odnosno državnom odvjetništvu ili policiji. Nije protuzakonito, ali je čudno i pokazuje nedostatak povjerenja prema propitivanom mediju. Nepovjerenje bi moglo biti potaknuto, primjerice, višemjesečnom situacijom u kojoj se opetovano kritiziraju potezi SDP-ove vlasti, zbog čega vas oni smatraju neobjektivnima ili potplaćenima od strane drugih stranaka i institucija. Ono što je u ovom slučaju prekršaj moralne naravi i problem jest to što se nisu prvo obratili vama kao redakciji i tražili podatke o poslovanju s dotičnim institucijama, te zatim naknadno provjeravali jesu li istiniti. Ovako su napravili popriličnu glupost, taj potez nema neke logike, osim ako se ne radi o pokušaju političke osvete. Možda je riječ i o nervozi zbog lokalnih izbora, jer su posljednje ankete pokazale da obje velike stranke – SDP i HDZ loše prolaze u većim gradovima. Dok se HDZ-u predviđa tijesna pobjeda u Zadru, u Šibeniku bi moglo biti tijesno za SDP. Međutim, nervoza nije opravdanje za takve poteze. Možda se, kažem, radi o nekom tipu sitne političke osvete, gdje se oni osjećaju izloženima napadu, te žele dokazati sumnju kako vas za to plaća suprotna strana. No, kažem, napravili su grešku u koracima, jer su to namjeravali dokazati na netaktičan i glup način. Također, postoji solidna mogućnost da oni naprosto ne misle da je moguće da se o njihovim potezima kritički progovara. Problem je što misle da onaj koji dobiva novce od njih, mora pozitivno i pisati o njima. Tako s druge strane povlače premisu da ako pišete kritički o njima, da ste sigurno plaćeni od suprotne strane, što je svakako problem odgovor je Žarka Puhovskog na naš slučaj.
‘SLIJEDILI MILANOVIĆEV PRIMJER’
Davor Gjenero, politički analitičar bio je još i oštriji.
– To je nastavak one politike spram medija koju je prije nekoliko mjeseci promovirao predsjednik SDP-a i premijer Zoran Milanović, a o čemu je najbolje govorila PR stručnjakinja Aleksandra Kolarić. Ograničivši državnim tvrtkama poslovanje s PR agencijama, on je u privilegirani položaj doveo svoju savjetnicu za medije koja odrađuje pro bono usluge za njega. Nikad nije dobro da se za javne poslove dogovaraju pro bono usluge, jer takva usluga ili neće biti kvalitetna ili će biti naplaćena na drugi način, koji neće biti vidljiv javnosti i bit će puno skuplji. Predsjednik Vlade ima diskriminirajući odnos prema određenim medijima i uskraćuje pravo na pristup informacijama, što se u ovom slučaju prenosi na lokalnu razinu. Propitujući se za financije samo jednog određenog medija, šibenski SDP na taj način uspostavlja tipičan diskriminirajući odnos prema tom mediju i pokušava zaustaviti javne ustanove da komuniciraju s javnosti preko tog medija. Šalje se poruka da je prihvatljiva komunikacija samo s dijelom medija koji pišu njima prihvatljive stvari. U civiliziranom svijetu takve poruke bi se kažnjavale s visokim kaznama zbog zadiranja u tržišnu utakmicu, ali se podcjenjuje i publika određene medijske kuće, koja ima pravo birati medij koji će čitati – navodi Gjenero. Da Grad Šibenik posljednjih godinu dana također slijedi premijerov komunikacijski stil, navodi, pokazuje i angažiranje PR agencije Publico SDP-ovca Igora Šišare. Ta tvrtka, nastavlja Gjenero, pro bono je nekoliko puta odradila promidžbu Grada Šibenika, uključujući i proslavu otvaranja plaže Banj.
– Financiranje iz proračuna načelno nije sporno, ali se novac mora distribuirati na transparentan način. Morate imati projekte koji zadovoljavaju uvjete struke i javni interes. Ne možete novac davati napamet ili isključivo jednom mediju kojeg smatrate podobnim. Jasno je da lokalni mediji u uvjetima hrvatskog tržišta ne mogu biti posve samostalni i bez pomoći lokalne samouprave. No, politika financiranja mora biti jednaka na svim razinama. Ako imate jedne lijeve i jedne desne novine, morate pomagati i jednima i drugima, ovisno o kvaliteti sadržaja kojeg produciraju. Stavovi mogu biti lijevi ili desni, no bitno je da nije protuustavan, da ne šire govor mržnje i dok je unutar političke korektnosti – kazao je Gjenero.
HABITUS MEDIJA
…iz tiskanog izdanja |
Samo informacije radi, Šibenski tjednik d.o.o. i Kocka d.o.o. okupljaju 19 novinara, fotografa, grafičara, lektora, stručnjaka za marketing… Većinom su to mladi ljudi koji svoj posao obavljaju časno i u iznimno teškim uvjetima, kao uostalom danas i svi novinari. Šibenski tjednik kritičan je medij. Bio je kritičan prema vlasti HDZ-ove Nedjeljke Klarić. Iz broja u broj ukazivali smo na krive poteze tadašnje vlasti, upozoravali smo na neistine koje je izrekla bivša gradonačelnica i to stavili na naslovnicu uz punu novinarsku odgovornost. Posljednjih četiri godine Šibenski tjednik prati rad aktualne šibenske SDP-HNS koalicije na vlasti. Ponekad smo rad javnih službenika hvalili, uvažavajući dobre ideje i projekte, ponekad kritizirali i upućivali na greške u koracima, nepravilnosti, kadroviranje i sve ostale najčešće klopke u koje lokalne vlasti znaju nespretno upasti. No, to i jest u habitusu svakog medija – da bude spona između vlasti i građana, te kritičar svih nepravilnosti i loših poteza vladajućih. Sviđalo se to nekome ili ne.