Muzej automobila Ferdinand Budicki otvoren je prošle nedjelje u sklopu Muzeja povijesnih vozila i industrijske baštine Scardona park u Skradinu, po želji vlasnika kolekcije, bez ikakvih medijskih najava i bez gostiju i uzvanika. Muzej je uređen na oko tisuću četvornih metara u prostoru nekadašnje Tvornice aluminija na samom ulazu u Skradin, a nosi ime hrvatskog pionira automobilističkog, motociklističkog i biciklističkog sporta, jednog od suosnivača prvog Hrvatskog automobilskog kluba osnovanog 1906. godine u Zagrebu.
– U samo 100 dana iz ničega je nastao jedan veliki kulturno društveni javni prostor bez pomoći gradskih i državnih institucija ili europskih fondova. Projekt Ferdinand Budicki u sebi nosi gradski nacionalni i internacionalni karakter a svoju afirmaciju doživljava kroz privatno poduzetništvo. Četiri prostora ili 5.000 muzejskih kvadrata stvorili smo u pet godina. Tri muzeja nastala su u samo devet mjeseci što će još dugo ostati kulturni fenomen u Hrvatskoj. Sve ovo pokazuje kako se velike stvari mogu napraviti u malo vremena i s malo novaca, kazao nam je Valentino Valjak, voditelj Muzeja automobila Ferdinand Budicki.
Sa skradinskim muzejom Projekt Ferdinand Budicki spojio je sjever i jug Hrvatske, a Dalmacija je dobila svoj prvi muzej automobilizma u godini kada obilježavamo 120 godina automobilističke kulture u Hrvatskoj
– Želja nam je bila da nakon pet godina rada u Zagrebu to iskustvo prenesemo u Skradin. Riječ je o projektu koji je poticaj kulturnom turizmu, a uz eksponate u okviru muzeja postoji i igraonica za djecu te retro caffe ‘Nikola Tesla’. Izloženi automobili iz 60-tih, 70-tih i 80-tih godina prošlog stoljeća vjerujemo da će, kod turista koji su tada dolazili na naš Jadran, potaknuti emocije. Planiramo cjelogodišnji rad, a u dogovorima smo i za postavljanje velike izložbe ‘120 godina automobilstičke kulture u Hrvatskoj’, kazao nam je Valjak.
Muzej automobila Ferdinand Budicki značajan je za Dalmaciju i Skradin jer osim izlaganja fundusa koji čine starodobni automobili, motori, bicikli, fotografije, artefakati i memorabilije ima tendenciju organizirati mnogobrojne tematske izložbe, predavanja i tribine, projekcije filmova, voditi tehničke radionice i restauracije, te druge manifestacije koje su povezane s predstavljanjem, učenjem i promoviranjem 120 godina automobilističke kulture u Hrvatskoj.
– Kulturni identitet Hrvatske na početku prošlog stoljeća kroz automobilističku kulturu prezentiranu kroz izložbu Muzeju automobila Ferdinand Budicki u Skradinu predstavlja turističku atrakciju, te generira nove sadržaje u kulturnom turizmu. To je potpuni novi pogled na grad Skradin i Šibenik, Dalmaciju i Hrvatsku koja je od samih početaka motorizacije bila dio razvijenog europskog društva i svih društvenih tokova koji su proizašli iz novog poretka, kaže Valjak.
Muzej namjerava postati središnje mjesto okupljanja i druženja hrvatskih klubova starododobnih automobila i motora, a poseban naglasak bit će na izvan školsku nastavu odgoj i obrazovanje, odnosno dolazak učenika osnovnih i srednjih škola, djece vrtićke dobi i studenata koji će kroz fundus Muzeja i tehničko edukativne radionice i igraonice spoznati do sada nepoznat i egzotičan dio hrvatske povijesti.
– Konačni cilj Muzeja je u potpunosti revitalizirati premalo poznati dio naše gradske i nacionalne povijesti, te dati uvid u prvo pionirsko razdoblje začetaka automobilizma na ovim prostorima; prikazati u novom svjetlu najznačajnije događaje i ličnosti zaslužne za transformaciju društva iz mirovanja u gibanje, iz makadama u asfalt, te konjskih zaprega u novo motorizirano doba. Muzej Scardona Park i Muzej automobila Ferdinand Budicki su posebno mjesto dali prikazu automobilizma na ovim prostorima gdje su se Istok i Zapad oduvijek susretali, a tako i kroz vozila bivših istočnoeuropskih i zapadnih proizvođača i marki. Mnogi posjetitelji će se s nostalgijom prisjetiti svih lijepih trenutaka uz svoje metalne ljubimce i nekog drugog vremena i mladosti, napominje Valjak.
Radno vrijeme Muzeja je od 10 do 17 sati, a cijena ulaznice je 50 kuna.