To što živi u Kninu, mikrotonalnom glazbeniku Jurici Jeliću nimalo ne ometa planova da svoju glazbu približi svjetskoj publici. Ide mu to sasvim dobro, ako ne i odlično jer nedavno su u zvucima nota proizašli iz njegovog pera uživali posjetitelji američkog Spectruma, u New Yorku. Skladbu za violončelo i fagot s njegovim potpisom izveli su Valerie Kuehne, čelistica i skladateljica, te Johnny Reinhard, fagotist, skladatelj i predsjednik Američke mikrotonalne udruge.
UPOZNAVANJE ZAPADA
Svi koji poznaju Jelićev rad znaju da izvedba njegovog djela u Spectrumu nije stvar slučaja, već upornog i dugogodišnjeg rada, te suradnje s upravo Johnnyjem Reinhardom.
– S njim sam već prije surađivao. Pisao sam neke skladbe za njega, a upoznali smo se preko interneta i tako je došlo do ovog – objasnio je Jelić. Skromni kninski glazbenik priznat će da je ovo velika stvar za jednog glazbenika, no on na cijelu stvar gleda iz drugačije perspektive.
– Ovo je velika stvar, ali meni je drago što uopće mogu surađivati s tako velikim glazbenicima kao što su oni. Na ovaj način, recimo to tako, mogu prenositi, pružiti ljudima priliku da budu izloženi ovoj vrsti glazbe – govori glazbenik, svjestan da zapadnjačke kulture još uvijek nisu u potpunosti upoznate s mikrotonalnom glazbom, glazbom koja je normalna pojava u indijskoj ili arapskoj kulturi. U smislu upoznavanja zapadnjačke kulture s onim što im stiže s istoka, valja spomenuti kako je skladba predstavljena u ‘njujorškom’ Spectrumu zapravo polimikrotonala i poliritmična kompozicija gdje se svaki instrument, violončelo i fagot, sviraju u drugoj mjeri i ugodbi. Odnosno, violončelo je uštiman u dvanaest tonova od dvadeset i dvije tonske skale, dok je fagot, pak, uštiman prema ugodbi hrvatskih gajdi. Na taj je način Jelić Amerikancima na trenutak dočarao dio hrvatske glazbene tradicije i to na način s kojim ni sami Hrvati nisu u potpunosti upoznati.
RUKE PUNE POSLA
– S Marinom Vesić radim na novom albumu za klavir i fretless bass koji bi trebao izaći u Beču, gdje bismo trebali imati i predstavljanje. Osim toga, možda ga predstavimo i u Beogradu, Kninu, negdje drugdje u Hrvatskoj – navodi glazbenik, dodajući da plan i program promocije albuma još uvijek nisu razradili.
Spomenuta Marina Vesić srpska je skladateljica i pijanistica, jedna od brojnih glazbenika s kojima Jelić surađuje i jedan od njegovih trenutačnih projekata. Osim nje, surađuje s nizozemskim basistom Jeroeneom Thesselingom, američkim glazbenicima i zagrebačkim bendom Vještice. Također, Jelić je član bendova The Alibor i Mesalazine, a njegovu ste glazbu možda čuli u nekom od dokumentarnih filmova (snimatelja Marija Salettija ili putopisca Borisa Veličana).
Hoće li Jelić napustiti Knin sa željom da u bijelom svijetu ostvari sve svoje glazbene želje?!
– Ne mislim jer imam internet. Da idem u Ameriku prati suđe da bih bio glazbenik, ne pada mi na pamet – poručuje kninski glazbenik.