Odnedavno ste opet na čelu Poda d.o.o., ali vjerojatno vas nema puno smisla pitati kakovo ste stanje zatekli, budući da iz Poda nikad niste ni odlazili?
Tako je, u Podima sam od samog osnivanja tvrtke, a i u to vrijeme, taj prošli mandat kad je direktor tvrtke bio Vjekoslav Kaleb, bio sam njegov zamjenik. Dakle, znao sam iz prve ruke sve što se u poslovnoj zoni dešavalo za proteklog mandata, i nema nikakvih iznenađenja, moj prethodnik je dobro obavljao svoj posao. Smatram da tvrtka Podi djeluje i djelovala je odlično.
UREĐENA INFRASTRUKTURA, ISPUNJEN I PIN
Što biste ocijenili najvećim uspjehom u mandatu vašeg prethodnika Vjekoslava Kaleba?
U potpunosti je uređena infrastruktura Poda, točku na ‘i’ stavit će najavljeni projekt spajanja zone na kanalizacijske vodove prema Ražinama i Podsolarskom. Danas na Podima imamo izgrađena dva velika bio pročistača, koje koriste skoro svi pogoni, dok neki još uvijek koriste svoje septičke jame, što u potpunosti zadovoljava njihove potrebe. Novim sustavom kanalizacije samo ćemo daljnje poboljšati infrastrukturno stanje. Dakle, u zoni trenutno imamo 30-ak tvrtki, u poslovnoj zoni koja je s 5,5 milijuna četvornih metara pokrivenih infrastrukturom među najvećima, ako ne i najveća u Hrvatskoj. Isto tako, i naš drugi dio, Poduzetnički inkubator, poznatiji građanima kao PIN, također je pun. Nekim tvrtkama u PIN-u ubrzo ističe ugovor, uskoro ćemo raspisati novi natječaj za druge male tvrtke. Sa zadovoljstvom mogu reći da je dobar dio tvrtki koje su djelovale u PIN-u opsegom svog poslovanja prerastao inkubator, pa ćemo dati prostora novim snagama.
Dakle, na 5,5 milijuna četvornih metara djeluje 30-ak tvrtki. Rade li one sve, te koliko su uspješne?
Skoro sve rade odlično, baš su preko svog djelovanja na Podima proširile svoj asortiman i tržište, mnoge od njih svoje proizvode plasiraju na inozemno tržište. Naravno, nekih desetak posto tvrtki upalo je u ozbiljne poslovne probleme, ali u tome Podi kao tvrtka nema utjecaja, upalo se u gospodarsku recesiju, neke tvrtke se nisu snašle i u velikim su problemima. Međutim, ima naznaka da se i one kvalitetno izvlače iz recesije, a osobito mi je drago što se radi o domaćim, šibenskim tvrtkama.
Što je s nizozemskom tvrtkom Slatke stvari, jesu li počela s proizvodnjom?
Slatke stvari su već odavno izgradile svoj pogon, a da li su pokrenuli proizvodnju i u kojoj su fazi, ne mogu sa sigurnošću reći. Uglavnom, tek sam na početku svog novog mandata, te mi je plan u skorije vrijeme obići sve pogone u zoni, da se detaljnije upoznam s njihovim stanjem. Naravno, tako planiram obići i Slatke stvari. Koliko vidim, i ispred njihovog pogona stalno se izmjenjuju ljudi i automobili, znači nešto se događa. Inače, Slatke stvari su nam bitne jer dolaze s nizozemskog tržišta, i sva svoja iskustva sa zonom vjerojatno će prenijeti i u svojoj domovini. Ako će njima biti dobro na Podima, a ne vidim razloga zašto to ne bi bilo, sigurno će i drugim tvrtkama u Nizozemskoj prenijeti svoje dojmove, što bi značilo i daljnji interes za našim parcelama. Takvih tvrtki nam na Podima treba što više.
Ima li uopće interesa za novim parcelama? Gradonačelnik Šibenika Željko Burić najavio je i veliki projekt uspostavljanja velikog sajma polovnih automobila.
Mogu reći da nas od početka tog projekta dijeli jako kratko vrijeme, izrecivo i u danima. Dakle, vrlo uskoro raspisat ćemo natječaj za parcelu za sajam polovnih automobila, i to na dijelu Poda koji svojom konfiguracijom terena nije pogodan za gradnju novih pogona, ali za takav sajam će biti idealan. Taj je projekt od velikog značaja za cijeli Šibenik, budući da će sajam biti centralno takvo mjesto za cijelu Dalmaciju. Dakle, očekujemo da u Pode dolaze i ljudi iz Zadra, Splita, Dubrovnika, pa i šire. Naravno, namjera je pokrenuti i redovne autobusne linije iz samog Šibenika do Poda, kako bi svi građani mogli dolaziti na Pode i sajam. Takav sadržaj pokrenuo bi sa sobom i druge, popratne sadržaje, te bi zona u pravom smislu te riječi postala gradska četvrt. Danas mnogi Šibenčani s podcjenjivanjem gledaju na Pode, iz jednostavnog razloga što tu nikad nisu bili, a i inače volimo omalovažavati svoje. Sajam polovnih automobila tu bi percepciju svakako promijenio. Naglašavam, radi se o projektu koji će ubrzo u realizaciju, i koji u perspektivi ima potencijala širenja i na druge sadržaje. Našlo bi se u takvom razvoju situacije i mjesta za špediterske tvrtke, banke, osiguravajuće kuće. Osigurali bi i 24-satnu čuvarsku službu.
USKORO SAJAM POLOVNIH AUTOMOBILA
Zašto su za takav sajam investitori izabrali baš Pode?
Najprije, nalazimo se na bogomdanom geografskom položaju, u centru Dalmacije. Sva infrastruktura nam je uređena, blizu smo autoputa do kojeg novom cestom preko Dubrave ima tek pet minuta vožnje. Također, blizu nam je i luka i pruga. A ono najvažnije je da nema zone u Hrvatskoj, ili ih je tek nekoliko, koje mogu ponuditi investitorima parcele od 100 tisuća četvornih metara, a mi možemo i više, i to odmah sada.
Planirate i druge dodatne sadržaje u zoni?
Planiramo izgradnju jednog velikog centralnog objekta, u kojem bi premjestili upravu tvrtke Podi, te izgradili veliki zajednički izložbeni prostor za sve tvrtke koje djeluju u zoni. Tako posjetitelji ne bi trebali obilaziti pogon po pogon da vide što sve u zoni ima, što se radi, već bi došli u taj centar, te se na jednom mjestu upoznali sa svim aktivnostima, proizvođačima i proizvodima. Tu bi također dali određenog mjesta i za obrtnike, pogotovo šibenske. Primjerice, imamo jako puno interesa za parcelama u zoni baš sa strane obrtnika. Međutim, oni ne traže parcele od 2,5 tisuća kvadrata koliko po zakonu i urbanističkom planu možemo sada ponuditi novim investitorima, već manje prostore od 500 do tisuću kvadrata, pa i manje. Cijena metra četvornog je za sve ista, minimalnih pet eura. Tim novim centrom riješili bi i njihove potrebe, i vjerujem da bi se puno obrtnika prebacilo na Pode. Takav priliv novih zanimanja i manjih pogona nužno bi za sobom vukao i popratne sadržaje, pa bi u zoni nikli i restorani, kafići, bilo bi potrebe i za dječjim vrtićima i sličnim stvarima. Dakle, pred Podima se otvara mnogo novih perspektiva na kojima intenzivno radimo.
Koliko je, zapravo, potrebno da investitor koji priloži zahtjev za parcelom pokrene gradnju svoje hale ili pogona?
To obavljamo u rekordnom roku. Od zahtjeva do raspisivanja natječaja protekne tek mjesec dana. Po završetku natječaja potpisuje se ugovor, investitor plaća teren, već spomenutih pet eura po kvadratu. To je minimum koji naplaćujemo da bi mogli daljnje reinvestirati u infrastrukturu. Građevinske i lokacijske dozvole Grad Šibenik riješi u par mjeseci, za hrvatske prilike iznimno brzo, te moram pohvaliti izvrsnu suradnju s Gradom koja traje od samog početka uspostave zone. Dakle, proces je uvijek isti, od samih početaka, tako da smo i prije ulaska u Europsku uniju i novih zakona koje je donijela aktualna vlada imali europske standarde rokova izdavanja dozvola i pokretanja proizvodnje. Ono što se zna odužiti, a na što mi u Podima nikako ne možemo utjecati, je brzina izdavanja poslovnih kredita od strane banaka investitorima. To zna potrajati, pa se oduži plaćanje, i čini se kako od dozvole do gradnje objekta protekne dosta vremena. I tu smo olakšali našim klijentima, pa oni mogu kod banaka na parcelu koja ih zainteresira podignuti i hipotekarni kredit, koji mogu upotrijebiti isključivo za izgradnju pogona i pokretanje proizvodnje. Isto tako, Grad Šibenik je oslobodio sve nove tvrtke plaćanja komunalnih doprinosa, što nije mala stavka. Ukratko, činimo sve da potencijalnim investitorima što više olakšamo posao.
Što je sa stranim investitorima, ima li zainteresiranih? Nedavno su vas posjetili i kineski veleposlanik i delegacija iz talijanske pokrajine Marche.
Kinezi su tu bili samo u posjeti u okviru obilaska cijele županije, ali bili su oduševljeni i samim Podima, pa ne bi bilo čudo da u zonu dođu i Kinezi. S Talijanima je već nešto konkretnije, raspitivale su se konkretne tvrtke koje se bave IT tehnologijom i alternativnim izvorima energije. Međutim, nije stvar oko njihovog potencijalnog dolaska samo stvar Poda, mi ćemo im svakako pružiti sve što im treba. Ključni je problem koliko je uopće Hrvatska kao država primamljiva stranim investitorima. Na to mi ne možemo utjecati.
Odužilo se s kaznionicom
Osobno nemam ništa protiv izgradnje kaznionice na Podima, smatram da je ona u obliku kakvim je zamišljena sasvim prihvatljiva. Značila bi i otvaranje novih radnih mjesta, a čak bi i neki zatvorenici mogli svojim radom pomoći tvrtkama u zoni, pogotovo oni s manjim kaznama. Međutim, s tim bi trebalo što prije krenuti, jer smo na rubu s parcelama, uskoro ćemo ostati bez terena, pa bi se morali proširiti i na područje koje je u urbanističkom planu predviđeno za kaznionicu. Jednostavno, bilo bi šteta čekati toliko dugo neki projekt, a da zemljište zjapi neiskorišteno i prazno.