Crkva sv. Julijana nalazi se središtu staroga grada uz današnju županijsku zgradu i bivše kino „Šibenik“. Stradala u savezničkom bombardiranju 1944. godine, nikada nije obnovljena, 70 godina prepuštena je zubu vremena. Vlasništvo je Katoličke Crkve, a njom su se, osim nje, služile grčka pravoslavna i starokatolička Crkva, jedno vrijeme jedni i drugi (utrakvistički), od 1966. svojata je srpska pravoslavna Crkva.
O tome je pisao poznati šibenski povjesničar don Krsto Stošić, a u ovom broju „Mihovila“ današnji uvaženi povjesničar, prof. dr. Paško Bubalo.
Po službenoj statistici od god. 1862. u Šibeniku je bilo 339 pravoslavnih prema 5.950 katolika. U godini 1929. bilo je 997 pravoslavnih prema 13.820 katolika Hrvata i 180 Talijana.
Don Krsto Stošić, najbolji poznavatelj crkvene povijesti grada Šibenika, piše da je najstariji spomen crkve sv. Julijana, odnosno oltara sv. Mihovila, pronašao u oporuci Ivana Ježevića, pok. Radoša iz Šibenika, napisanoj 14. siječnja 1371. „ za bana Dalmacije i Hrvatske Šimuna Mauricija i šibenskih sudaca Bogdana Petra i Ivana Mihovila Naplavića“. On je ostavio dio svojih pokretnih i nepokretnih dobara oltaru sv. Mihovila uz dužnost da se nabavi srebreni kalež i križ. Jedan dio svojih dobara ostavlja za mise na Sv. Mihovila i Sv. Julijana na njihovim oltarima. Još naredi da se neka dobra prodaju i novac razdijeli siromasima. Žena zakladatelja zvala se je Daria. ( Notarski arhiv suda, sv. 3. II g. list 4. Mik.arhiđakon u god. 1419. i Krsto Stošić, Crkva sv.Julijana katolička – rukopis u Muzeju grada Šibenika, str. 1).
Od g. 1486. u „ crkvi sv. Nikole i Julijana“ postoji bratovština mornara nazivom Sv. Nikola, koja je imala svoj oltar ili bar sliku koja se na njega stavljala. Ne zna se da li se bratovština stalno sastajala u ovoj crkvi. Godine 1709. bratovština je zabranila Grcima, a u prosincu pak dozvolila da grade svoj zvonik na njihovom zidu.
Prema odredbi mletačkog Senata 17. ožujka 1569. morao je katolički biskup Savorgnan ustupiti crkvu sv. Julijana Grcima, koji su tada u njoj počeli vršiti službu.( Nikodim Milaš, Pravoslavna Dalmacija 1901., str. 245). Gornji dio crkve je tada nadograđen i njime su se služili katolici, a na donjem dijelu pravoslavni Grci, gdje su štovali Uznesenje Gospino. Katolički oltar navodi se g. 1591., a posvećen je sv. Mihovilu, zaštitniku Šibenika. Izgleda da je taj oltar podigao književnik, kanonik i bosanski biskup Ivan Tomko Mrnavić g. 1632. Radi se o novom oltaru, zajedničkom pravoslavnim Grcima i katolicima. Zna se da je godine 1820. katolički oltar bio od drveta, s jednom slikom sv. Julijana, sv. Mihovila i Gospe. Možda je današnja slika sv. Mihovila u crkvenom muzeju sv. Barbare nekad bila u Sv. Julijanu?
Svakako su katolici obavljali službu Božju na oltaru sv. Mihovila do 29. ožujka 1807. (K.Stošić, nav. dj., str. 2). Dinko Zavorović kaže ( Trattato sopra le cose di Sebenico) da je beneficij sv. Mihovila ustanovila obitelj De Saracenis. Kao utemeljitelji navode se obitelj Draganići i njihovi nasljednici, te obitelj Linjičić. God. 1591. patron je Jakov Linjičić, a god.1720. patroni su bili Šižgorići, Divinići, Draganići i Mišići. Beneficij je ustanovljen g. 1496., ali je postojao i prije.
DIO CRKVE SV. JULIJANA USTUPLJEN PRAVOSLAVNIM GRCIMA
Odakle Grci pravoslavci u Šibeniku? Za mletačke vlasti u Šibeniku je bilo pravoslavnih Bugara i Grka, koji su se bavili trgovinom. I danas se čuje za „ bugarsku ulicu“ kaže don Krsto Stošić. To je početak ulice kralja Tomislava ( Kalelarga, od tal. cale larga – široka ulica), i dalje gdje su bili bugarski dućani. Bavili su se trgovinom obuće, rukotvorina i cvijeća. Tako isto i Grci kojih je bilo 15 obitelji u Šibeniku (K. Stošić, Pravoslavni i njihove crkve – rukopis u Muzeju grada Šibenika str. 5-6). Oni su zahtijevali od mletačkih vlasti crkvenu službu na grčkom jeziku, te su im mletačke vlasti udovoljile dajući im dio crkve sv. Julijana u Šibeniku, kako je prije navedeno. Tako crkva sv. Julijana postaje utrakvistička po obredu (od latinske riječi utraque – jedan i drugi, obadva, svaki od obojice). To znači da je obred bio katolički (zapadni) i bizantinski (istočni). Potreba za grčkim obrednim jezikom pojačala se nakon dolaska grčkih vojnika u mletačkoj službi stratiota (laki konjanici), poslije mletačko-turskih ratova (Ciparski rat, Kandijski (Kreta) rat i Morejski (Peloponez) rat ), za mletačke posjede u istočnom Sredozemlju. Inače, u tim mletačkim posjedima bilo je, i danas ima 1% rimokatoličkog grčkog stanovništva (Cipar, Rodos, Kreta, Atika, Peloponez), što iznosi 100.000 na 10 milijuna Grka. Grčke obiteljske općine u Dalmaciji su bile u Zadru, Šibeniku i na Hvaru.
Za vrijeme Kandijskog (1645.– 1669.) i Morejskog (1684.- 1699.) rata u zaleđe Zadra i Šibenika doseljava se novo stanovništvo, Morlaci (Vlasi). Tako ih nazivaju mletački izvori od talijanskog Morlachi (Crni Vlasi ). To stanovništvo je pravoslavne, ali i katoličke vjere. Proširenje mletačke države i vlasti završeno je 1717./1718. godine. Pojam vlah je tada i socijana kategorija, a označava ljude koji se bave stočarstvom. Prema tome vlah je stočar. Pravoslavni stanovnici iz zaleđa pomalo ulaze i u šibenska predgrađa. Najveća koncentracija novopridošlog stanovništva je u šibenskom Varošu. Etnički se razlikuju od Srba! Srednjovjekovni Dušanov zakonik zabranjuje sklapanje bračnih veza između Srba i Vlaha, što znači da razlikuje ova dva etnosa. Srbe i Vlahe povezuje pravoslavlje što će biti presudno za nacionalnu pripadnost tih pravoslavnih doseljenika, koji se u 19. st. opredjeljuju kao pripadnici srpskog naroda. Po mišljenju i zapisu povjesničara franjevca Stjepana Zlatovića, u Dalmaciji njegova vremena bilo je nepoznato ime Srba, „dok Srpski magazin (časopis) i Vukove knjige ne razdjeliše po vjeri narod. Mi pohadjasmo sa kršćanskim pitomcima (pravoslavni pitomci – op. P. B.) škole do god. 1840., ali nikad ne čusmo, da se je koji tako nazivao….“ Pod utjecajem srpskih prosvjetitelja, Dositeja Obradovića i Vuka Karadžića, te djelovanjem Srpske pravoslavne crkve, Srbi počeše svojatati hrvatsku zemlju i narod „proglašavajući Dalmaciju srpskim primorjem“ (Stjepan Zlatović, Franovci Države Presvet. Odkupitelja i hrvatski puk u Dalmaciji, Zagreb 1888, str. 99.). U takvom ozračju rođen je duh srpskog imperijalizma koji je svoj politički program dobio u Garašaninovom „Načertaniju“ iz 1844., temeljnom aktu svih kasnijih velikosrpskih posezanja za tuđim teritorijima.
Međutim crkva sv. Julijana bila je dodijeljena Grcima istočnog bizantinskog obreda i grčkog jezika, a ne pravoslavnim doseljenicima koji su rabili u bogoslužju slavjanoserbski jezik. U studenom 1797. među njima je nastala ozbiljna svađa i sukob. Pri crkvenom obredu 8 Grka odgovaralo je svećeniku grčki mjesto slavosrpski. U kolovozu 1798. Grci su tražili da sagrade svoju posebnu crkvu. Austrijska vlada (Dalmacija je 1797. došla pod austrijsku vlast) šalje u Šibenik generala Zelića da pomiri sukobljene strane, ali bez uspjeha. Godine 1798. bilo je u gradu Šibeniku ukupno 275 pravoslavnih (Bulettino, Spalato 1886 i Krsto Stošić, Pravoslavni i njihove crkve – rukopis u Muzeju grada Šibenika, str. 6). Po službenoj statistici od god. 1862. u Šibeniku je bilo 339 pravoslavnih prema 5.950 katolika. U godini 1929. bilo je 997 pravoslavnih prema 13.820 katolika Hrvata i 180 Talijana (don K.Stošić, Pravoslvni i njihove crkve, str. 6). Dakle, crkva sv.Julijana s posebnim oltarom dodijeljena je pravoslavnim Grcima. Svećenik je liturgiju govorio na grčkom jeziku za malobrojne šibenske grčke obitelji i većinom vojnike grčkog obreda, koji su u velikom broju dolazili na rimokatoličke procesije. Crkva sv. Julijana bila je pod biskupovom jurisdikcijom. Na početku 17. st. šibenski biskup je Vinko Arrigoni, dominikanac iz Brescie. Grčki svećenik (parok) koji se brine za vjernike istočnog obreda ne pokorava se biskupu. On je direktno povezan s filadelfijskim nadbiskupom, koji stoluje u Veneciji, a bio je egzarh carigradskog patrijarha za kršćane bizantinskog obreda u Dalmaciji. On je bio za stvaranje crkvene unije s katoličkom crkvom. Međutim za šibenskog biskupa Natalisa Carideira (1654. – 1679.) u izvještaju Svetoj Stolici stoji da je u kontaktima s filadelfijskim nadbiskupom ishodio pismeni pristanak da može vizitirati i crkvu i svećenikov (parokov) dom. „Obavio sam vizitaciju i mislim da ubuduće ne će glede toga biti poteškoća“ ( Andrija Lukinović, Sedam stoljeća šibenske biskupije u izvještajima ad limina u 17. i 18. st. Šibenik, 2001. usporedi str. 260, 261, 267).
Venecija kao pomorska i trgovačka država čiji su se posjedi protezali do istočnog Sredozemlja, vodila je tolerantnu vjersku politiku prema pravoslavcima Grcima, pripadnicima istočnog obreda, protestantima i židovima, vjernicima, vodeći računa prvenstveno o državnim interesima (ragion di stato). Zato su u spomenutoj crkvi sv. Julijana prepustili jednu kapelicu (pobočni oltar) Grcima, uz suglasnost gradskog senata, kneza i potvrdom mletačkog dužda (A. Lukinović, nav. dj., str.275.) Prema tome, crkva je dodijeljena Grcima koji imaju svoga zasebnog poglavara u Veneciji, a ne pravoslavnim Srbima i Srpskoj pravoslavnoj crkvi, kao posebnoj nacionalnoj crkvi kojom je upravljao patrijarh u Peći. Dakle, radi se o posebnim pravnim subjektima, odnosno titularima posebne pravne osobnosti.
Pod utjecajem srpskih prosvjetitelja Dositeja Obradovića i Vuka Karadžića, te djelovanjem Srpske pravoslavne crkve, Srbi počeše svojatati hrvatsku zemlju i narod „ proglašavajući Dalmaciju srpskim primorjem“
VJERSKE PRILIKE U
MLETAČKOJ DALMACIJI I BOKI KOTORSKOJ
Pred mletačku državu (Republiku Veneciju) postavio se problem doseljenih pravoslavnih Morlaka. Sve do 18. st. pravoslavni žitelji pokrajine bili su vezani uz katoličku vjeru i izravno u nadležnosti rimokatoličkih crkvenih dostojnika, dakako, zadržavajući istočni obred. Do tog vremena slušali su službu Božju u rimokatoličkim crkvama, ondje gdje nisu imali svojih. Samo je u nekim crkvama održavano bogoslužje za obje vjeroispovijesti (utrakvističke crkve). Novopridošli Grci poslije Ciparskog rata okupljali su se oko crkve sv. Ilije u Zadru, sv. Julijana u Šibeniku i sv. Venerande u Hvaru. Crkve su im dali na privremenu uporabu katolički biskupi. Ti vjernici su dolazili u katoličke crkve na misu, a sakramente su primali samo od svojih svećenika. Katolički svećenik je imao pravo voditi sprovode i vjernika bizantskog obreda. Grci su običo prelazili na katoličanstvo prigodom sklapanja braka, tako da im se broj stalno smanjivao (M.Bogović, Sedam stoljeća šibenske biskupije, Pravoslavlje u šibenskoj biskupiji do pada Venecije, str. 781-782). Filadelfijski arhiepiskop, čije sjedište je bilo u Veneciji, smatrao se vjerskim i crkvenim poglavarom pravoslavnih žitelja čitave Mletačke Republike, pa i Dalmacije. Mletačke vlasti nisu dopuštale uspostavu pravoslavne episkopije u Dalmaciji. Slične vjerske prilike bile su i u Boki Kotorskoj. Tako je generalni providur P. Valier, terminacijom iz 1689. godine, odredio da se pravoslavni svećenici u ovom dijelu mletačke države poučavaju i produbljuju vjerski kršćanski nauk kod katoličkog kanonika Luke Bolice. Naredba je potvrđena 1735., da su pravoslavni svećenici zavisni od rimokatoličkog biskupa, a od 1750. godine su ispitivani u biskupskoj kuriji (Miloš Milošević, Boka Kotorska za vrijeme mletačke vladavine 1412. – 1797., Knjižnica Filozofskog fakulteta Zadar – strojopis, str. 388). Naime ranije je duhovnu jurisdikciju nad pravoslavcima imao pećki patrijarh. No, kako je Arsenije III. Crnojević s 30.000 Srba s Kosova prešao u Vojvodinu (južna Ugarska-Austrija) cetinjski mitropolit je uspio dobiti duhovnu jurisdikciju nad bokokotorskim krajevima dobivenim u ratu 1714.–1718. godine. Dakle Srbi s Kosova preselili su se uglavnom u današnju Vojvodinu, gdje dobivaju najplodniju zemlju u Europi, plodniju od ukrajinskog černozema. Napuštaju Kosovo i Metohiju (stara Srbija), gdje se nalaze njihove najveće duhovne svetinje i vrijednosti, manastiri Gračanica, Veliki Dečani, crkva i manastir Bogorodice Ljeviške u Prizrenu te Pećka patrijaršija. Prije Beogradskog mira 1379. ponovno slijedi seoba Srba pod vodstvom patrijarha Arsenija IV. Šakabente, ali ovaj put s područja uže Srbije u Vojvodinu. Dakle, seobe autohtonih Srba kreću se u smjeru sjevera.
U smjeru zapada sele se kao pomoćne turske trupe Vlasi prema Slavoniji i Bosni, a prema Dalmaciji Vlasi, koje mletački izvori nazivaju Morlachi. Među njima je bilo i Srba, ali
vrlo mali broj. Dolaskom Morlaka katolička crkva se nastoji približiti pravoslavnoj i izvršiti sjedinjenje crkava.
Firentinski koncil 1439. poštovao je cjelovitost istočnog obreda, primat katoličke crkve i dogmu Filioque, ali je izostanak vojne pomoći Bizantu u ratu protiv Turaka i popuštanje zapadnoj crkvi derogiralo zaključke ovog sabora. (August Franzen, Pregled povijesti crkve, KS, Zagreb 1993, str. 201). Tridentinski koncil (1545.-1563.) prihvatio je i osnažio odluke Firentinskog koncila. Katoličke inicijative na području Boke, gdje je dodir dviju kršćanskih crkava bio od ranije jak nisu prestale. U Dalmaciji se ovaj problem posebno pojavljuje kada su nakon Kandijskog i Morejskog rata na prazne prostore došli pravoslavni Morlaci.
Osnivanjem Kongregacije za širenje vjere 1622. godine počinju sustavne i čvrste akcije da pravoslavni u području Boke prihvate zapadnu jurisdikciju uz istočni obred. No, neki katolički misionari usmjeravaju svoje akcije u Boku na direktno prelaženje na zapadni obred, smatrajući jedino to „uspjehom„ ( M. Milošević, nav. dj. str.573). No ipak je prevladalo mišljenje da se istočni obred treba sačuvati, jer je obred u zapadnoj crkvi pluralan i sporedan. Logično je da je katolička crkva područje Dalmacije i Boke od davnine smatrala svojim područjem i s tim u svezi tražila svoju jurisdikciju uz poštivanje istočnog obreda. No mletačka država se našla pred ozbiljnim problemom. Morlaci koji su došli na mletački prostor bili su pripadnici Srpske pravoslavne crkve, čiji je poglavar (pećki patrijarh) bio turski podanik i pravi turski dostojanstvenik tj. dostojanstvenik i uglednik mletačkog neprijatelja. 1557. obnovljena je Pećka patrijaršija i tako su Srbi stekli crkvenu autonomiju u Osmanskom carstvu. No crkveni poglavar bio je ujedno etnarh, tj. narodni poglavar i državni dostojanstvenik. Vjernici su tako, jer su pripadali SPC, postali Srbi po vjeri, a kasnije i Srbi po narodnosti. Kako je SPC bila dio Osmanskog carstva, ona je tursku granicu prema mletačkoj Dalmaciji i Boki smatrala granicom Srpske pravoslavne crkve prema Zapadu. Kad se granica prema Turskoj pomakla u korist Mletačke Republike, patrijarsi su to područje i dalje smatrali svojim. No, Venecija nije priznavala jurisdikciju pećkog patrijarha u Dalmaciji i pravoslavne je vjernike podložila jurisdikciji filadelfijskog arhiepiskopa u Veneciji. Pećki patrijarh je preko dabro-bosanskog episkopa utjecao na pravoslavno svećenstvo i vjernike da ostanu u pravoslavnoj vjeri i da ne prihvate zapadnu jurisdikciju. Jedini izuzetak je slučaj episkopa Epifanija Stefanovića
( 1648.) koji je bježeći pred Turcima, došao s kaluđerima manastira Aranđelovac ( Krka ) i priznao ne samo mletačku državu nego i Rimsku crkvu (Mile Bogović, Katolička crkva i pravoslavlje u Dalmaciji za mletačke vladavine, KS, Zagreb, 1982, str.74).
Morlaci su trebali pokazati odanost novom gospodaru, a neprijateljstvo prema Turskoj s kojom je Venecija neprestano ratovala (Ciparski, Kandijski, Morejski rat). Ratovima za oslobođenje od turske vlasti povećao se broj pravoslavaca (grkoistočnjaka). I prije tih ratova postojale su u Zadru, Hvaru, ali i u Šibeniku grupe stratiota (lako naoružani konjanici) vojnika Grka. Njih su Mlečani nastanili u gradovima nakon gubitaka na Istoku. Ti su grkoistočnjaci pomalo nestajali jer su se ženili sa rimokatolicima, tako da su 1645. god. bile u Šibeniku samo dvije do tri obitelji. ( Josip Soldo, Kratka povijest Šibenske biskupije, 1997, str. 56).
Mletačka vlada je nastojala uspostaviti ne samo političko već i i vjersko jedinstvo, koje je trebalo biti potpora političkom. Zato je mletačka svjetovna vlast podupirala crkvenu da uspostavi crkveno jedinstvo. Filadelfijski arhiepiskop, Grk Melecije Tipaldi prihvatio je želju mletačke civilne vlasti da pokuša crkvenu uniju provesti i u Dalmaciji. Za to mu je najpogodnija osoba bio Nikodim Busović koji je službovao u crkvi sv. Julijana u Šibeniku. To je bila katolička crkva dodijeljena ranije vojnicima Grcima i maloj pravoslavnoj grčkoj trgovačkoj skupini u Šibeniku, slično crkvi sv. Ilije u Zadru. Busović je prihvatio „ papu glavom i starješinom u cijeloj Crkvi“, to se zbilo 1693. (M. Bogović, n. dj. str. 41). Busovićeva pastoralna djelatnost obuhvaćala je Morlake bizantinskog obreda na području koje je Venecija stekla u ratovima Kandijskom i Morejskom, tj. na zadarskom, kninskom i sinjskom okružju (M.Bogović, n. dj. str. 43). No, pravoslavni manastiri Krka i Krupa protivili su se uniji, u čemu su i uspjeli. Busović je došao u sukob s Tipaldijem koji mu je osporavao jurisdikciju nad pravoslavnim Grcima, a katolički biskupi jurisdikciju nad vjernicima katolicima bizantinskog obreda.
Podržavao ga je generalni providur Alois Mocenigo, dok je generalni providur Justin Riva ( 1705.-1708.) stao na stranu latinskih biskupa u Dalmaciji. Tako se Busović, ostavši bez podrške civilne vlasti povukao u jedan od manastira na gori Atosu, a umro je u manastiru Krka, što znači da je pred kraj života odbacio uniju i vratio se pravoslavlju (M. Bogović, n. dj., str. 51). Poslije Busovića unija je napuštena, a pravoslavni kler, unatoč nastojanju da u okviru Dalmacije ostvari vjersku autonomiju, do pada Venecije (1797.) nije uspio. U tome je bila presudna uloga katoličke hijerarhije, a osobito dvaju zadarskih nadbiskupa: Vinka Zmajevića (1703.–1745.) i Mate Karamana (1745. – 1770.), ali i mletačke vlasti koja se bojala stranog utjecaja, a osobito ruskog, posebno na području Boke kotorske (M. Bogović, n. dj., str. 52-53).
Odnosi između pravoslavnog klera i katoličkih biskupa bili su napeti, osobito prigodom pastoralnih vizitacija.
Narod je, nagovoren od pravoslavnog svećenstva silom spriječio ninskog biskupa Ivana Andriju Balbija da izvrši vizitaciju. Obrativši se civilnoj mletačkoj vlasti nije naišao na razumijevanje. Naime, civilna vlast je željela mir na granici prema Turskoj, te nije ulazila u dogmatske sporove i razlike. Otpor vizitaciji je ponovljen 1734. No ipak je generalni providur Zorzi Grimani potvrdio (1735.) pravo vizitacije katoličkih biskupa nad crkvama bizantinskog obreda. I Senat je odbio udovoljiti molbi pravoslavaca, tako da do kraja mletačke vlasti nije imenovan episkop bizantskog obreda.
Kralj Aleksandar je zamislio Starokatoličku crkvu kao pogodan model za prelaz i prevođenje Hrvata na pravoslavlje, a time gubitak vjekovne orjentacije na Zapad, katolicizam te gubitak nacionalnog identiteta.
ZADNJA STOLJEĆA CRKVE SV. JULIJANA
Samostalna pravoslavna eparhija za Dalmaciju s Bokom kotorskom i Istrom ustanovljena je 19. studenoga 1808. za francuske vlasti, a sjedište episkopa je bilo u Šibeniku. U tu svrhu ustupljen je samostan i katolička barokna crkva sv. Spasa u središtu Šibenika. Prvi episkop je bio Benedikt Kraljević, imenovan dalmatinskim episkopom. Zbog djelovanja na unijačenju (sjedinjenju crkava) na njega je 1821. iskušan atentat u Šibeniku. (K. Stošić, Galerija uglednih Šibenčana, Šibenik, 1936 i Sedam stoljeća šibenske biskupije, Vicko Kapetanović, Šibenska crkva u vrtlogu političkih prevrata … , str. 368). No, vratimo se crkvi sv. Julijana u Šibeniku u 18.,19. I 20. stoljeću. Šibenska je općina uspostavila svoje staro pravo i izdala nadarbenika (31. svibnja 1671.), Petra Vrančića za oltar sv. Mihovila u crkvi sv. Julijana. Kroz 18. st. beneficijenti su Petar Mišić, Lovro Mišić Balić, a god. 1746. Ivan Miagostović, te Toma Šižgorić, kanonik do svoje smrti, 1775., kad je preuzeo nadarje Ivan Kr. Šimunović.
Od 1807. oltar sv. Julijana i Mihovila ima desetak zemalja i kućicu. Dužnost je beneficijenta bila da govori 16 misa i jednu pjevanu te da uzdrži oltar i kandelu.
Zemlju je od godine 1887. držao Mate Baranović pok. Ive, rečeni Ivina, koji je za nju plaćao 40 kruna, a njegovi sinovi od 1897. do 1904. plaćali su 60 kruna (K. Stošić, n. dj. str. 4). U 20. st. u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca nastala je Starokatolička crkva s vjernicima starokatolicima. Njen crkveni poglavar bio je Marko Kalođera, nekad kanonik katoličke Splitske nadbiskupije. Starokatolici koriste crkvu sv. Julijana od 1931. g. No, pristaše ove crkve u Šibeniku su bile malobrojne šibenske starokatoličke obitelji. Prema mišljenju i zapisu Julijane Vrčinac, profesorice Visoke partijske škole u Beogradu, kralj Aleksandar je zamislio Starokatoličku crkvu kao pogodan model za prelaz i prevođenje Hrvata na pravoslavlje, a time gubitak vjekovne orijentacije na Zapad, katolicizam te gubitak nacionalnog identiteta.
U tijeku Drugog svjetskog rata talijanske okupacijske vlasti su zabranile djelovanje Starokatoličke crkve u Šibeniku i zaplijenile obredne i matične knjige. 13. prosinca 1943. g. na dan sv. Luce „saveznički angloamerički zrakoplovi“ su bombardirali Šibenik, dakako, najviše su stradali civili. U tom zračnom naletu do temelja su srušene: gradska vijećnica, neorenesansna zgrada ( ex drogeria Vučić ) na današnjem platou Trga A. Medulića, Muzej grada Šibenika, te je pogođena crkva sv. Julijana, koja kao ruševina stoji i danas.
Poslije Drugog svjetskog rata prestalo je djelovanje Starokatoličke crkve u Šibeniku. Prema tome, crkva sv. Julijana je izvorno bila katolička, da bi je krajem 16. stoljeća mletačke vlasti dijelom ustupile Grcima bizantskog obreda, čime je crkva postala utarkvistička.
U Kraljevini Jugoslaviji njome su se služili starokatolici.
TEKST: Prof. dr.sc. Paško Bubalo
IZVOR: Sv. Mihovil