Više

    Intervju s redateljem nominiranim za Oscara

    Dalibor Barić, redatelj iz Šibenika, uskoro bi mogao postati drugi hrvatski oscarovac

     

    Dalibor Barić, hrvatski redatelj šibenskih korijena, poznat je po eksperimentalnim animiranim filmovima u kojima nerijetko istražuje već klasične žanrove poput znanstvene fantastike i horora. Njegov rad je već zamijećen i vrednovan na međunarodnoj sceni, a s najnovijim dugometražnim animiranim filmom ‘Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa’ nominiran je za ovogodišnjeg Oscara. To je bio i više nego dovoljan povod za ovaj razgovor.

    Što bi za vas značilo da, nakon Dušana Vukotića, budete drugi hrvatski redatelj koji je dobio Oscara, i to također za animirani film? 

    – Vukotić i njegov ‘Surogat’, za koji je dobio Oscara, su bili vrh animacije toga vremena. Što se tiče Oscara, u konkurenciji su velike produkcijske kuće, animacijski studiji, veliki animatori, i poneki europski Art-filmovi koji su, kao i moj film, uvršteni da popune tu kategoriju Art-filma. Ja prvenstveno volim raditi, i samo bih htio imati priliku da mogu napraviti još nešto više i kompleksnije. Već ovom nominacijom sam jako zadovoljan.

    Kada možemo očekivati premijerno prikazivanje nominiranog filma u vašem rodnom Šibeniku?

    – Još prije nove godine dogovarali smo s HAVC-om prikazivanje filma po hrvatskim kinima. Trenutno ne znam što se s time događa i kada će to krenuti u realizaciju, ali vjerujem da će uskoro biti prilike i za to.

    Prije ili poslije dodjele Oscara?

    – Svejedno…

    Na Animafestu u Zagrebu vaš film ‘Slučajna raskoš prozirnog vodenog rebusa’ predstavljen je kao filozofsko-revolucionarni krimić. Što to zapravo znači? 

    – To je više film ideja nego film radnje. Ima radnju ogoljenog kriminalističkog filma potjere, ali strukturu sličnu romanu. Iako film ima likove kroz koje komuniciram svoje ideje, više se radi o egzistencijalističkom promišljanju svakodnevnice nego o elaboriranoj poetici. Ima tu i elemenata nadzora korporacija, zviždača, usporedba s totalitarizmima iz željeznog doba. Zapravo sam sve te neke fragmente s kojima se svakodnevno susrećem kanalizirao i reflektirao u filmu.

    Međutim, koliko sam shvatio, centralna ideja vašeg filma je refleksija o pobuni protiv sustava. Naravno, to nije nova tema, ali što je vas u aktualnom vremenu potaknulo da se pozabavite ovom temom?

    – Pobuna protiv sistema u mom filmu funkcionira kao fikcionalni narativni mehanizam. Otprilike kao u Godardovu filmu ‘Do posljednjeg daha’. Film se više bavi internaliziranim mehanizmima kontrole pojedinca u odnosu na društveni sistem, a ne konkretno u smislu bacanja Molotovljevih koktela.

    Kad ste već spomenuli Godarda i filmsku estetiku francuskog ‘novog vala’, moram primijetiti da me zaplet i atmosfera u vašem filmu više podsjećaju na Truffautovu distopijsku poetiku u njegovu remek-djelu ‘Fahrenheit 451’.

    – Istina, jer film je smješten u distopijsku blisku budućnost. U filmu se pojavljuju inspektori koji razgovaraju o književnosti, o istini, o važnosti postavljanja pitanja umjesto pronalaženja odgovora.

    Koliko vidim vaši filmski uzori su klasični, ali redateljski postupak je postmoderan. Zanima me koji su distopijski autori i djela utjecali na vas?  

    – Na mene je dosta utjecao engleski filozof Mark Fisher sa svojim idejama o ‘otkazanoj budućnosti’, o poremećenom kontinuitetu vremena između modernizma i sadašnjeg doba. A od distopijskih autora svakako su mi važni Ray Bradbury i Philip K. Dick. U mom filmu postoje neke reference na Philipa K. Dicka, koji je u svojim romanima znao pisati zanimljive filozofske traktate, a opet je u njima znao zadržati šund strukturu na nivou Alana Forda.

    Imate li među autorima animiranog filma neke uzore? Pripadate li nekoj školi animiranog filma?

    – Ja sam krenuo iz eksperimentalnih voda tako da su prvi uzori od kojih sam učio bili avangardni underground valovi europske i američke avangarde i nadrealizma. Zanimali su me autori koji su koristili kolažnu animaciju. Kolaž mi je bio zanimljiv kao ekonomično i kreativno sredstvo s kojim mogu napraviti film, a da nemam ništa na raspolaganju, reciklirajući već postojeće materijale.

    Slovite kao redatelj eksperimentalnog i animiranog filma. Dosad ste snimili već desetak animiranih filmova. Recite kako biste sebe u tom kontekstu pozicionirali, recimo u odnosu na Zagrebačku školu animiranog filma?

    – Nedavno sam gledao film Vatroslava Mimice ‘Inspektor Maska se vraća kući’, pa sam tu vidio dosta stvari kao iz mojih ranih filmova. Baš to kolažiranje, kombinaciju raznih tehnika i reduciranje animacije. Rekao bih da baš tu moje simpatije najviše počivaju. Svjesno ili ne, ali u svojim filmovima se uvijek nekako držim podalje od suvremene estetike animacije.

    Neki elementi u vašem radu podsjećaju na animacijsku estetiku američkog redatelja Richarda Linklatera. 

    – Gledao sam Linklaterove filmove. Svojedobno me najviše zanimao ‘Replikant’, u kojem je adaptirao roman Philipa K. Dicka, radeći ga u rotoskopskoj tehnici animacije.

    Spremate li trenutno neki novi filmski projekt?

    – Želim samo nastaviti raditi dalje. Imam već gotovo scenarij koji čeka da bude realiziran.

    O kakvom scenariju se radi?

    – Riječ je o scenariju za dugometražni igrani film ‘Svi operateri su zauzeti’, koji je puno konvencionalniji i koji bi mogao biti zanimljiv i za širu publiku. Radi se o filmu za koji još uvijek ne znam hoće li biti potpuno animiran ili kombinacija igranog i animiranog filma. To je jedna satira s elementima fantastike, koja ide linijom apsurda Louisa Bunuela u ‘Carevom novom ruhu’. Radnja se dešava u ljetovalištu u kojem gosti glume po scenariju koji im svakodnevno piše i servira tim scenarista. Zatim tu nastaje klasični zaplet koji se događa kad jednom netko isklizne iz stvarnosti u fikciju, onda se sve retrogradno čini jednako fiktivnim. Film je već u produkcijskoj pripremi za realizaciju.

     

     

     

     

     

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    Telegram doznaje: Milanoviću se obećalo 57 zastupnika, čeka...

    Rijeke pravde su, kako doznajemo, dosad već okupili 57 zastupnika koji bi za mandatara podržali Zorana Milanovića. Osim SDP-a i koalicijskih partnera te stranke,...

    Neugodno iznenađenje jutro nakon izbora: Pogledajte kakvu su...

    Jutro nakon što su održani parlamentarni izbori, a još se nisu slegnuli niti prvi dojmovi, stiže prva najava poskupljenja - piše Jutarnji. A1, naime, svoje...

    Večer s Arijanom Čulinom u Narodnoj knjižnici Knin

    U Narodnoj knjižnici Knin u utorak, 23. travnja u 19 sati Arijana Čulina, glumica, pjevačica, slikarica, stand up komičarka i autorica književnih hitova, među...

    Stručna delegacija pedagoga iz Seoula posjetila Dječji vrtić...

    U sklopu stručnog studijskog boravka u Hrvatskoj, Dječji vrtić 'Ljubica' šibenske gradske predškolske ustanove 'Smilje' posjetila je danas grupa od 45 voditelja i odgojitelja...

    NAJNOVIJE

    Telegram doznaje: Milanoviću se obećalo 57 zastupnika, čeka se odluka Mosta, dobili smo komentar Nikole Grmoje

    Rijeke pravde su, kako doznajemo, dosad već okupili 57 zastupnika koji bi za mandatara podržali Zorana Milanovića. Osim SDP-a i koalicijskih partnera te stranke,...

    Neugodno iznenađenje jutro nakon izbora: Pogledajte kakvu su poruku dobili korisnici A1

    Jutro nakon što su održani parlamentarni izbori, a još se nisu slegnuli niti prvi dojmovi, stiže prva najava poskupljenja - piše Jutarnji. A1, naime, svoje...

    Večer s Arijanom Čulinom u Narodnoj knjižnici Knin

    U Narodnoj knjižnici Knin u utorak, 23. travnja u 19 sati Arijana Čulina, glumica, pjevačica, slikarica, stand up komičarka i autorica književnih hitova, među...

    Stručna delegacija pedagoga iz Seoula posjetila Dječji vrtić ‘Ljubica’

    U sklopu stručnog studijskog boravka u Hrvatskoj, Dječji vrtić 'Ljubica' šibenske gradske predškolske ustanove 'Smilje' posjetila je danas grupa od 45 voditelja i odgojitelja...