Slika uplovljavanja kruzera u šibensku luku djeluje nestvarno, bilo da se radi o dužini broda, jer su tek nekoliko metara kraći od dvjesto metara ili pak da je riječ o njihovoj visini, jer ostavljaju dojam plovećeg ležećeg nebodera, višekatnice koja se ravnopravno nosi s visinom čvrstih stijena kanala svetog Ante. Doista, nakon sidrenja između Martinske i gradske rive, kruzer gledan iz perspektive šetača na rivi tek djeluje ogroman. Malim natkrivenim brodicama, izgledaju poput kapsule, prebacuje putnike na rivu koji onda razgledaju grad ili autobusima odlaze na kratke izlete do slapova Krke.
Uplovljavanje kruzera kanalom svetog Ante predstavlja kapetansko umijeće zapovjednika plovećeg turističkog grada, ali istodobno turistima daje predivan ugođaj šibenskog zaljeva. Takva slika rijetko se viđa.
BRODOLOM RAZARAČA LJUBLJANA
Međutim, postoje i iznimke. Stariji Šibenčani će vjerojatno sjetiti priče koju su slušali u djetinjstvu, o brodolomu vojnog broda, koji se zbio 1940. godine. To se dogodilo upravo pri uplovljavanju u šibensku luku. Proteklih smo dana prelistavajući stare novine naišli na natpis iz siječnja 1940. godine o brodolomu razarača Ljubljana. O tom događaju Darko Gulin u ‘Ratnoj luci Šibenik’ piše:
’24. siječnja 1940. Ulazeći u šibensku luku razarač Ljubljana zadnjim dijelom udari u stijenu ispod vile Moj mir i nakon sat i trideset minuta potone. Iste večeri izdano je službeno priopćenje Zapovjedništva kraljevske mornarice, koje glasi: ‘Danas, 24. siječnja 1940. godine u 17,20 sati kraljevski brod Ljubljana, pri uplovljavanju u šibensku luku kroz kanal Sv. Ante u njegovom zadnjem dijelu udario je u obalnu stijenu uslijed bure i teško oštećen poslije kratkog vremena potonuo. Istraga je naređena.’ To kratko priopćenje krije prav7u dramu koja se te večeri odvijala u šibenskoj luci. Oko 17 sati ispred kanala sv. Ante pojavili su se ratni brodovi Prve torpedne divizije Kraljevske mornarice: razarači Beograd, Ljuljana i Zagreb, koji su dolazili iz Boke kotorske. Tim redom brodovi su krenuli i kroz kanal. Beograd, pod zapovjedništvom kapetana bojnog broda dr. Vilija Bačića, bez problema je prošao kroz kanal sv. Ante i ušao u šibensku luku unatoč jakoj buri i velikim valovima koji su ga dočekali na izlazu iz kanala. Razarač Ljubljana, pod zapovjedništvom kapetana fregate Josipa Ahlina, očito je vozio više desno (a morao je više lijevo) na izlazu iz kanala, pa ga je snažni udar bure bacio na stijene ispod vile Moj mir. Od udarca je u zadnjem dijelu broda na desnom boku nastala rupa duga osam, a široka dva metra. Mnogi članovi posade popadali su na pod. Ranjeni su časnik i devet dočasnika i mornara. kapetan Ahlin prvo je pokušao brod nasukati na pličinu Paklena, ali zbog jakog vjetra nije uspio. Na zapovjednom mostu broda Zmaj, koji je bio vezan uz obalu, nalazio se i kontraadmiral Armin Pavić koji se motornom brodicom odmah uputio prema razaraču, popeo se na nj i preuzeo zapovjedništvo. Pokušao je spasiti brod tako što ga je usmjerio prema pličini kod Šipada, gdje ga je namjeravao nasukati, ali su zbog velikog prodora mora strojevi prestali raditi pa se brod nagnuo i počeo tonuti.(…)Razarač je potonuo u plitkom dijelu luke: pramac mu je bio oko metar i pol ispod površine mora a krma desetak metara dublje.’
VAĐENJE NA VRULJI
Takva nesmotrenost kapetana razarača Ljubljana naštetila je ugledu ratne mornarice prve Jugoslavije, koja se raspala iduće godine. No, istodobno, daljnja sudbina potopljenog razarača izazvala je veliku pozornost Šibenčana. Koliko god se radilo o ozbiljnom problemu toliko je to bio izvor raznih priča o kojima se razgovaralo u Šibeniku. Ne čudi, stoga, da je u srpnju mnoštvo Šibenčana s gata Vrulje pratilo izvlačenje potopljenog razarača Ljubljana s morskog dna. Nakon vađenja brod je otegljen u Tivat na popravak.
Uz šibensku luku vezani su brojni događaji, od kojih su neki, poput brodoloma razarača Ljubljana bili više nego dramatični. Danas, premda nije ista slika u svako godišnje doba, pred gradskom rivom, vlada suživot između kruzera, megajahti, jedrilica koje se vezuju uz samu obalu i kaića domaćih ljudi koji u luci love lignje. Vojnih brodova više nema, a nema ni brodoloma. Nadamo se da ih više neće niti biti.