Zbog praznih soba, hotelijeri u špici nude 50 posto popusta

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Pedeset posto jeftinije sedam dana u hotelu na Zlarinu sve do kraja rujna, u pola cijene tri noćenja s polupansionom u hotelu s dvije zvjezdice u Rapcu, kao i pet ili sedam polupansiona u hotelu s četiri zvjezdice na Pagu iskoristivo od 15. srpnja do 10. kolovoza… Akcije od 10, 20, 30 posto u brojnim hotelima na Jadranu. Sve to više podsjeća na svibanj ili listopad, nego na špicu sezone, odnosno onih mjesec dana ljeta tijekom kojih se ne traži soba, već tri sobe više.

Brojne akcije koje se ovih dana mogu naći na tržištu, i to za smještaj u samoj špici sezone, potvrđuju da ova turistička špica ipak nije blistava kao protekle. Općenito je turistička godina teška i slabija, reći će oni koji su svakodnevno na terenu, pa se isto ili slično i sada, polovicom srpnja, može čuti od ugostitelja, iznajmljivača, hotelijera… Da je turista manje, vidi se i po brojkama o prometu na graničnim prijelazima koji je i ovog vikenda bio slabiji nego lani u isto vrijeme. Nastavio se niz vikenda s manjim dolascima turista pa je tako po podacima MUP-a tijekom subote i nedjelje u Hrvatsku ušlo oko 780.000 putnika ili čak 120.000 putnika manje nego lani. Iako se, dakle, radi o polovici srpnja.
Turistički su djelatnici već ranije ukazivali da bi problema moglo biti u samom srcu sezonu te da će veliku odluku odigrati last-minute ponude što se eto i pokazuje točnim.

Biraju Egipat i Grčku

Govoreći o stanju na tržištu Mario Jantol, predsjednik Uprave Hotela Baška, ukazao je kako o tome koliko je godina teška dovoljno govori to što praktički svi hotelijeri na Jadranu u punoj sezoni imaju last-minute akcije.

– Kod nas je konkretno dosta lošije nego lani. Gledano na dan, umjesto lanjskih 90 posto, znamo imati popunjenost od 75 posto. Po meni je najveći problem što nema signala da će se stvari pokrenuti, ukazao je ovaj hotelijer navodeći kako u bašćanskim hotelima ipak nisu išli na generalno snižavanje cijena. Također je dodao kako su hotelijeri tek jedna karika u lancu te kako je bitna atraktivnost cjelokupne destinacije kao i njena konkurentnost.

– Često zaboravljamo da gost koji dolazi u Hrvatsku mora potrošiti 200 eura na autoceste, trajekt, mostarinu, parking. A svi gledaju samo na cijenu hotelske sobe. Ne može se reći da je konkurentna cijena 20 eura za ležaljke i suncobran na dan, dok hotelska soba s polupansionom stoji 60 eura. Zbog toga gosti i dalje idu u Egipat, Grčku ili Tursku. U Turskoj uopće neće platiti tu ležaljku, istaknuo je Jantol.

I u agencijama ukazuju da je sezona lošija. Tami Sokolić, predsjednik Strukovne skupine turističkih agencija PGŽ, ističe kako je godina onakva kakvu je realni dio komercijalnog turističkog gospodarstva i očekivao. Efekti su lošiji od prošle godine, reći će, navodeći kako touroperatorske mreže na tržištima koja su kvalitetno obrađena dobro funkcioniraju, ali kako nedostaju individualni gosti.

– Individualaca nema u očekivanom broju. Čekaju razne akcije, kazao je Sokolić te dodao kako ima manje Talijana, što je bilo za očekivati, manjkovi se bilježe i s francuskog i švicarskog tržišta, dok su u plusu češko, poljsko, slovačko i austrijsko tržište. Njemačko je stabilno, ali u dijelu prometa koji ide preko velikih touroperatora. Govoreći o tome s kakvom se konkurencijom suočavaju hrvatski turistički djelatnici, ukazao je na poučne primjere mediteranskih zemalja.

Nema optimizma

– Moji kolege iz sustava TUI-ja su mi kazali kako nisu imali većih problema oko slanja gostiju u Egipat zbog nedavnih nemira. Dapače, dnevno šalju čak šest zrakoplova u njihovo ljetovalište Sharm el Sheik. Naše konkurentske zemlje Mediterana su reagirale ne vrijeme i već početkom ožujka izašle s konkurentnim cijenama, i to ne samo hotela, već i cijelih paket aranžmana. Isto tako, imate primjer Grčke koja stimulira svoje brodare koji imaju direktne trajektne linije iz Trsta i Venecije. Ili primjer našeg partnera koji leti za jedan turski resort u kojem gosti za svaki buking dobiju vaučer od 50 dolara za shopping. Metode su različite, dok smo mi kruti i državne institucije se ne uključuju u dovoljnoj mjeri, istaknuo je ovaj dugogodišnji turistički djelatnik zaključivši »što je od sezone propušteno, propušteno je«.
Pretjeranog optimizma nema ni kod iznajmljivača. Slavica Grgurić, predsjednica Udruženja iznajmljivača otoka Krka kazala je kako situacija nije baš sjajna.
– Koliko vidim, do sada je bilo slabije nego lani, tim više što su svi očekivali da će s ulaskom Hrvatsku u EU gostiju biti više. Na plažama još uvijek ima mjesta »ko u priči«, kazala je ova iznajmljivačica navodeći i kako iznajmljivanje na crno legalnim iznajmljivačima, usto, jako ruši cijene.

Oliver Filipas, predsjednik Udruženja iznajmljivača Cres i član creskog Turističkog vijeća, je rekao kako su svibanj i lipanj bili u plusu broja noćenja. Međutim, gosti u apartmanima i sobama ne odlaze toliko u ugostiteljske objekte već ostaju doma.

– Vjerovatno se zbog toga to povećanje noćenja nije osjetilo toliko van smještaja. Do prije desetak dana, kad ste prošetali gradom, vidjeli ste prazne kafiće i restorane. Sad je situacija ipak bolja, kazao je ovaj iznajmljivač dodajući kako su podaci bolji, no kako treba imati na umu i rast kapaciteta u obiteljskom smještaju.

Inače, zanimljiv je i podatak Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, o tome da je ovih dana na burzi oko 100.000 nezaposlenih više nego 2008. S druge strane, je nonsens da hotelijeri moraju sezonce »tjerati« na plažu jer po zakonu ne mogu raditi više od dozvoljenog fonda sati, pa makar u ta tri mjeseca željeli nešto zaraditi kako bi preživjeli ostatak godine

 

Radovi tjeraju goste

Hrvatska je »raj na zemlji«, tradicionalna turistička zemlja, destinacija ljubaznih domaćina i prekrasne prirode… Sve to pada u vodu kada gostu u 7 sati ujutro deset metara od apartmana počne neumorno nabijati pikamer. A upravo to se događa gostima u Cresu koji u špici sezone moraju trpjeti takvu torturu, iako su platili da bi dobili mir. Ustvari – ne moraju trpjeti. Pa otkazuju rezervacije i odlaze prije vremena.
Oliver Filipas, predsjednik Udruženja iznajmljivača Cres, ukazao je kako se i dalje radi na državnoj cesti kraj samog grada Cresa.
– Gosti ovamo dolaze da bi uživali u miru, a sada nam kraj samog mjesta rade cestu. Raditi se počne već u 7 ujutro i normalno je da gosti to ne žele slušati pa traže povrat novca i odlaze, upozorio je Filipas navodeći kako se na toj dionici ceste stvaraju i uska grla, osobito kada se paralelno slijevaju vozila s trajekta u Porozini i u Valbiski. Ne treba zaboraviti da kroz Cres prolazi sav promet prema Lošinju.
Na sličan problem ukazao je i Tami Sokolić govoreći o tome kakav utjecaj na turističku sliku Novljanske rivijere imaju radovi na magistrali koji su i tamo zašli duboko u srce sezone ostavljajući goste i domaće i dalje u prašini, buci…
– Turistička smo zemlja, ali i dalje ne poštujemo zakonske odredbe da od 15. lipnja do 15. rujna javna gradilišta miruju. Nemam ništa protiv drugih djelatnosti, odnosno građevinarstva, ali ako želimo živjeti od turizma trebamo poštovati neke uzance i pravila. Nažalost, gosti sa sobom nose negativnu reklamu, naveo je Sokolić.
Turistički su djelatnici s pravom rezignirani jer upravo je nevjerojatna količina gluposti s kojima se dočekuju gosti u jednoj, valjda, uređenoj turističkoj zemlji. Nakon cirkusa s vizama za ruske goste, sad je tu i bager turizam usred sezone. Vjerojatno će se naći još ponešto čime sami sebi izbijamo goste, odnosno njihov novac iz džepa. A turistička sezona nikad teža.

PIŠE: Alenka Juričić, Novi list


Pratite nas i na društvenim mrežama: