" "
Više

    " "

    LINGVISTI I PREVODITELJI: Slogan HTZ-a ‘Waste of time’ funkcionira, koliko god nas to žuljalo

     

    Prije par dana pukla je bruka oko reklamne kampanje Hrvatske turističke zajednice, a nakon što su optuženi da ne poznaju engleski jezik, čelni ljudi HTZ-a okrenuli su pilu naopako. Pravdali su se da su baš to željeli – ‘provokativnom tehnikom’, što mirne duše možemo prevesti kao ‘navlakušom’, pridobiti pažnju javnosti. No jesu li prešli granicu poigravanja s jezikom?

    waste of time

    Prije nego što posjetite Hrvatsku trebate znati… U Hrvatskoj ćete tratiti svoje vrijeme’ (u originalu ‘Before you visit Croatia you should know… Croatia will waste your time’ – poruka je u reklamnom videu Hrvatske turističke zajednice koja je izazvala prilično negativne reakcije javnosti. Na račun te kampanje našalila se i Hrvatska gorska služba spašavanja odgovorom ‘Mi vam nećemo potratiti vrijeme, mi ćemo vam spasiti život. I to besplatno!’ a među komentarima na račun slogana Lonelyplanet kao svoj favorit ističe poruku s društvenih mreža kojom autor poručuje ekipi iz HTZ-a da su više vremena mogli potratiti na učenje engleskog jezika.

    U tom kratkom pregledu zbivanja oko gubljenja vremena po Hrvatskoj treba još dodati i objašnjenje kampanje koje je dao direktor Hrvatske turističke zajednice Ratomir Ivičić: ‘U vrlo konkurentnom okruženju nije jednostavno privući pozornost, ponekad treba posegnuti za originalnim i pomalo provokativnim tehnikama koje su ključne na društvenim mrežama’, kazao je. Post na Facebooku, Twitteru, Instagramu doista je imao velik doseg među publikom i budućim posjetiteljima no postavlja se pitanje etike – što oglašavanja, što upotrebe jezika, i smicalica kojima je osnovni cilj privući pažnju.

    Andy Jelčić, cijenjeni prevoditelj, lanjski dobitnik nagrade Iso Velikanović za prevođenje, kao profesionalac na terenu jezika i prevođenja kaže nam da mora stvari postaviti malo drukčije od očekivanog.

    ‘Aktualni slogan – Croatia will waste your time – s onim što mu prethodi lingvistički je potpuno besprijekoran. Strategija iznevjerenog očekivanja ili paradoksalne tvrdnje koja upravo time privlači pozornost, poznata je i često primjenjivana marketinška strategija. O njezinoj uspješnosti ili čak opravdanosti u ovom konkretnom slučaju ne može i ne smije suditi lingvist. No s druge strane, poznati (i nagrađeni) slogan Small country for a great holiday ima različite jezične mane. Postoje inačice u jednini i množini (great holidays) razni načini pisanja (malim slovima ili sve veliko što nisu članovi i prijedlozi), nesigurnost oko članova (dva neodređena člana, jedan, nijedan) i naposljetku hrvatska, odnosno neengleska konstrukcija koja se iza svega krije (ritam ‘svako zlo za neko dobro’).Small i great nisu antipodi, nego small i large i lousy i great i tako dalje’, kaže za tportal Andy Jelčić i nastavlja da se iz toga vidi osnovni problem ovakvih slogana.

    ‘Osmišljavaju se na hrvatskom, ukorijenjeni su u hrvatskom poimanju i često ostavljaju premalo prostora za efektnu stranu inačicu. Stručnjaci za marketing mahom ne pojme u čemu je problem, tako recimo da je full of life odveć slično full of shit i da se s time ne bi trebalo igrati. Kod waste your timeostaje otvorenim pitanje koliko se inicijalno htjelo baš to. I ono najvažnije: ako je cilj marketinga prodati, neće lingvisti biti ti koji će određivati granice, ali bismo jako voljeli da nas se pita. Nekada je najgluplja reklama efikasnija od najsofisticiranije, a današnji svijet funkcionira tako, koliko god nas to žuljalo’, zaključuje prevoditelj Jelčić.

    IZVOR: Tportal.hr

    - Advertisment -

    NAJNOVIJE

    FOTO Na Veliki četvrtak u šibenskoj katedrali održana...

    Misu posvete ulja u katedrali svetog Jakova u Šibeniku, na Veliki četvrtak 28. ožujka u jutarnjim satima, predvodio je šibenski biskup Tomislav Rogić. Uz...

    Provedite dan u Azimutu! Popodne obavite ‘šoping’ na...

    U klubu Azimut program u petak, 29. ožujka počinje već u popodnevnim satima tradicionalnim buvljakom u 16.30 sati a potom kreće koncert riječkih Ministranata...

    Ne propustite posjetiti Prvić Luku i naučiti šivati...

    Kreativke s Prvića ovaj put osmislile su novi projekt, 'ŠUŠKA – šudari & škanjeli', podržan od Ministarstva regionalnog razvoja i EU fondova, koji ima...

    Župan Marko Jelić nositelj liste koalicije ‘Odgovor sjevera...

    Stranka Akcija za promjene predstavila je u četvrtak programske točke koalicije s Agrarnom strankom te potpisala deklaraciju o predizbornoj i postizbornoj suradnji s Nezavisnom...

    NAJNOVIJE

    FOTO Na Veliki četvrtak u šibenskoj katedrali održana misa posvete ulja

    Misu posvete ulja u katedrali svetog Jakova u Šibeniku, na Veliki četvrtak 28. ožujka u jutarnjim satima, predvodio je šibenski biskup Tomislav Rogić. Uz...

    Provedite dan u Azimutu! Popodne obavite ‘šoping’ na buvljaku a navečer plešite uz Ministrante

    U klubu Azimut program u petak, 29. ožujka počinje već u popodnevnim satima tradicionalnim buvljakom u 16.30 sati a potom kreće koncert riječkih Ministranata...

    Ne propustite posjetiti Prvić Luku i naučiti šivati ‘šudar’ ili izraditi svoj ‘škanjel’

    Kreativke s Prvića ovaj put osmislile su novi projekt, 'ŠUŠKA – šudari & škanjeli', podržan od Ministarstva regionalnog razvoja i EU fondova, koji ima...

    Župan Marko Jelić nositelj liste koalicije ‘Odgovor sjevera i juga’ u devetoj izbornoj jedinici

    Stranka Akcija za promjene predstavila je u četvrtak programske točke koalicije s Agrarnom strankom te potpisala deklaraciju o predizbornoj i postizbornoj suradnji s Nezavisnom...