Glazbena industrija teško je pogođena zaustavljanjem svih aktivnosti zbog pandemije koronavirusa. Velika većina hrvatskih glazbenika našla se u situaciji u kojoj je nemoguće zarađivati za život s obzirom da je u borbi protiv virusa među prvim mjerama donesena zabrana nastupa uživo pred publikom. U problemima su, osim izvođača i drugi segmenti industrije kao što su promotori, diskografske kuće, organizatori koncerata, servisi za prodaju ulaznica, vlasnici glazbenih studija pa i mediji.
Prošli tjedan je Unison, Hrvatski glazbeni savez, uputio Vladi RH, Ministarstvu kulture, Stožeru civilne zaštite i Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo otvoreno pismo s prijedlozima za hitnu revitalizaciju glazbene industrije.
Unison je krovni savez glazbenih udruga kojeg čine udruge skladatelja, izvođača i njihove službe za kolektivno ostvarivanje autorskih i izvođačkih prava.
– Nastupi uživo glavni su izvor prihoda za glazbenike i jedan od osnovnih pokretača sektora kulturnih i kreativnih industrija, koje s više od 22 milijarde kuna čine 6,3 posto hrvatskog BDP-a – ističu u pismu.
U skladu sa popuštanjima mjera Civilnog stožera te mogućnosti okupljanja do 10 ljudi istodobno, predlažu postupno otvaranje glazbenih studija za snimanje i produkciju. Također traže odobravanje održavanja koncertnih nastupa bendova s malim izvođačkim postavima i DJ–eva na terasama kafića i otvorenim gradskim prostorima uz održavanje preporučene distance.
Ravnatelj HZJZ-a sinoć je u RTL Direktu dao izjavu u kojoj napominje da se koncerti već mogu organizirati na otvorenom ali uz distancu te da bi se i koncerti u zatvorenom mogli početi održavati, ali uz uvjet da je broj glazbenika manji i poštivanje distance od dva metra kako izvođača, tako i publike.
Unison u svojem pismu predlaže i održavanje koncerata s malim izvođačkim postavima na otvorenim prostorima.
– Prva stvar, što se studija tiče, tu rade dva čovjeka, to se moglo raditi. Što se tiče koncerata, prije tri tjedna smo predložili drive in koncerte. U Zagrebu imaju takva tri parkinga. Takva stvar se već održavala u Danskoj – rekao je Nikša Bratoš, predsjednik Hrvatske glazbene unije u RTL Direktu.
Iz Udruge, nadalje, predlažu open-air koncerte koji se mogu održavati i pred većim brojem posjetitelja koji bi na velikim otvorenim površinama kao što su sportski stadioni gdje bi posjetitelji, na označenim pozicijama, u grupama od pet ili do 10 ljudi pratili koncert.
Svi predloženi modeli trebali bi se uvoditi u fazama, a ističu da je riječ o obnovi vitalnog dijela poslovanja hrvatske glazbene industrije.
Nikša Bratoš se nada da će institucije uvidjeti važnost pokretanja glazbenih aktivnosti i da će njihove prijedloge uzeti u obzir.
– Glazbena industrija nosi zdravi tip aktivnosti. To je jedan relativno jak generator prihoda. Mislim da su svijesni toga – istaknuo je.