Na hrvatskim benzinskim crpkama prvi put nakon deset godina i drugi put u povijesti dizel je skuplji od benzina. Ovaj put, upozorava naftni stručnjak, dizel bi i mogao ostati skuplji od benzina jer se globalno naftno tržište dramatično mijenja – rafinerije se okreću preradi lakših goriva, najveći potrošači poput brodara okreću se dizelu, a jedan od najvećih svjetskih proizvođača nafte, Iran, nalazi se pod sankcijama, piše Tportal.
‘Dizel je jako poskupio u cijelom svijetu jer su se rafinerije modernizirale i preorijentirale na takozvane bijele proizvode, na kojima pokušavaju stvoriti višak vrijednosti. To znači da je na tržištu više benzina i manje dizela, a manje dizela uz isti broj potrošača mora značiti njegovo poskupljenje’, objašnjava nam Davor Štern, dugogodišnji direktor u Ini te naftni konzultant.
‘Dizelski motori troše manje goriva od benzinaca, tako da ova mala razlika u cijeni goriva ne smanjuje njihovu ekonomičnost’, dodaje Štern.
Dok je u većini zemalja Europske unije benzin još uvijek malo jeftiniji od dizela, u SAD-u je dizel skuplji od benzina od rujna 2004. godine, tj. već 14 godina. To u SAD-u nije problem jer je 90 posto njihova voznog parka pogonjeno benzinom, no problemi bi mogli nastati u Europi koja još uvijek, unatoč restrikcijama u prodaji dizelaša, ovisi i ovisit će o dizelu.
Najveći faktor poskupljenja dizela u svijetu, navode stručni portali, jesu Indija i Kina, u kojima potražnja iz sektora gospodarstva, ali i kućanstava rezultira sa sve više potrošača, dok se globalno dizel u rafinerijama proizvodi sve manje.
Cijeli članak pročitajte OVDJE.